Distrikt Kalmar Län

Varning för lurendrejare Foto: PRO-Riks

Varning för bedrägerier

Många försöker få tag i dina pengar, ofta per telefon. Var vaksam, så att ingen LURAR dig!

BEDRÄGERIFÖRSÖKMOT PRO-FÖRENING

Nyligen har kassören i en PRO-förening fått ett SMS med uppmaning om att omgående betala en stor summa i Euro till en italiensk bank, för kontorsmaterial m.m. Meddelandet var undertecknat med namnet på föreningens ordförande...
Kassören kontaktade omedelbart ordföranden, som inte skickat något meddelande.
Bedrägeriförsöket är polisanmält.

VIKTIG INFORMATION FRÅN TRIPPELSKRAPET - PRENUMERATIONER SOM SÄLJS PER TELEFON

Sedan flera år tillbaka har insäljning av prenumerationer på PRO Trippelskrapets lotter genomförts. Idag har vi ca 20.000 prenumeranter, både medlemmar och andra som stödjer PRO med att prenumerera på Trippelskrapet. Detta är en viktig inkomstkälla för alla led i PRO.
Om någon blir uppringd av en säljare som uppger att det gäller PRO Trippelskrapet och det vid efterkontroll via Eniro eller Hitta.se inte är identifierat med PRO som avsändare, vore vi tacksamma för information om det till johnny.lofstrand@pro.se eller anna.stiernholm@nordiclottery.se så snart som möjligt. Det är även möjligt att ringa till undertecknad.
Hjälp till med att sprida den här informationen till alla i PRO!

POLISEN VARNAR FÖR BEDRAGARE SOM RINGER OM VACCINERING MOT COVID 19

Du kommer att bli erbjuden vaccin mot Covid 19 (Corona) förr eller senare, men troligen inte per telefon. Om någon okänd ringer upp dig för att boka tid för vaccination och ber dig legitimera dig med bank-ID eller frågar efter dina konton, då är det en bedragare. Lägg på luren!

VARNING FÖR BLUFF-MEJL SOM SER UT ATT KOMMA FRÅN PRO!!

Flera PRO-föreningar har nyligen blivit utsatta för bedrägeriförsök. Bedragarna använder program som gör att det ser ut som att e-posten kommer från en @pro-adress. I några fall har bluffmejlet sett ut att vara skickat från föreningens ordförande till kassören.
Bluffmeddelandet innehåller en uppmaning om att betala pengar som ni absolut inte ska lyda! Ser ni den här typen av meddelande ska ni polisanmäla omgående!

VARNING FÖR FALSKA SMS-MEDDELANDEN!!

När du har handlat online och går och väntar på att paketet ska komma fram till postombudet, finns det de som lyckas skicka ett falskt meddelande till din telefon om att du har ett paket att hämta. Det ser ut att komma från Postnord, men är i själva verket från någon som vill åt dina kontouppgifter, bank-ID m.m.
I ETT ÄKTA MEDDELANDE FRÅN POSTNORD FRÅGAS ALDRIG EFTER NÅGOT SVAR ELLER EXTRA UPPGIFTER!
I sms-et får du bara ett nummer du ska uppge när du hämtar paketet hos ditt ombud. Först hos ombudet legitimerar du dig.

Kontakta Polisen på 114 14 om du råkat ut för ett falskt sms, bluffmejl eller bedragare på telefon!