Förening Lit-Häggenås
.

PRO Lit-Häggenås startade 1949.

Nedan firade vi föreningens 70 årsdag 2019.

I september 1949 bildades PRO Lit-Häggenås. Lördagen den 28 september 2019 firades det i sporthallen i Häggenås och 110 personer hade hörsammat inbjudan. En buss hade hyrts in och många utnyttjade tillfället att åka buss till och från Häggenås och i sporthallen väntade vackert dukade bord.

Ordförande för PRO Lit-Häggenås, Jan Holmgren, inledde med att hälsa föreningens medlemmar välkomna samt de speciellt inbjudna från andra PRO föreningar, Kjell Edin från SPF i Lit samt PRO distriktets ordförande Leif Persson och vice ordförande Gertrud Nygren. Orkestern Reminders var engagerad för underhållningen och även de hälsades välkomna.

Jan fortsatte sitt tal och berättade att PRO Lit-Häggenås är en aktiv förening med över 200 medlemmar. Föreningen har medlemsträffar varje månad, flera cirklar, utflykter och resor och tack vare en god ekonomi kan dessa aktiviteter subventioneras vilket kommer medlemmarna till godo.

På storbild visade Jan sedan ett foto från 1949 på föreningens första medlemmar och det var ca: 35 personer från Lits området, Norra Lit och från Häggenås med omnejd. Detta hade ordnats med stor hjälp av Olle Arvidsson och han tackades med en rungande applåd.

Jan avslutade talet med att påminna om de medlemmar som inte längre är med oss och på detta följde en tyst minut.

Så bar festkommittén in buffématen bestående av kycklingfilé, kantarellsås, klyftpotatis samt smör och bröd och sallad.

I pausen mellan mat och kaffe höll Leif Persson ett kortare tal om situationen för dagens pensionärer och han gratulerade föreningen till de 70 åren. Tal och gratulation hölls också av vice ordförande Gertrud Nygren. Även Kjell Edin höll ett tal och tryckte speciellt på det fina samarbetet mellan de båda föreningarna och han nämnde speciellt danserna på Hårkvallen som SPF och PRO har varannan söndagskväll under sommaren.

Kaffe och en härlig kladdkaka med vispgrädde avslutade måltiden.

Ally och Bror Ahrusiander har under 12 års tid varit engagerad i sommarens danser på Hårkvallen och de har bidragit till att föreningen stärkt sin kassa med åtskilliga tusenlappar. De avslutar nu sitt uppdrag. Jan kallade fram dem och uppvaktade med varsin delikatesskorg och tackade dem för sin insats för föreningen.

Redan vid ankomsten möttes vi av fin musik från orkestern. De fortsatte nu underhållningen och vi fick höra låtar från företrädesvis 1960 talet, något som passar dagens pensionärer alldeles utmärkt. Fin sång och härliga gitarrsolon avlöste varandra.

Eftermiddagen och kvällen led mot sitt slut och ordförande Jan Holmgren tackade gästerna, orkestern, festkommittén och alla andra som bidragit till ett lyckat jubileum.

Text och foto Roland Norrman