Förening Ytterhogdal

Vår historia

Här kan du läsa om både PRO:s riks och PRO Ytterhogdals historia.

PRO - historia

PRO, Pensionärernas riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation

– intresseorganisationen och mötesplatsen för närmare 400 000 av
landets pensionärer.

Även om var och en av oss har en unik personlighet och egna intressen,
har vi väldigt mycket gemensamt. Alla vill vi leva, bo och umgås på våra
egna villkor. Njuta av livet, kort och gott.

Tillsammans är vi starka, och ser till så att livet som pensionär blir bättre och
roligare. Samhället fungerar bäst när vi solidariskt ställer upp för varandra.

PRO är demokratiskt styrd av PRO:s medlemmar – en folkrörelse i ordets rätta
bemärkelse.

PRO Ytterhogdal under de första åren i Föreningens 40-åriga historia

Den 1 mars 1980 bildades PRO Ytterhogdal, vid ett beslut i Svegs Pensionärsorganisation PRO:s årsmöte. Beslutet var enhälligt och de medlemmar som bodde i Ytterhogdal med omnejd blev överförda till den nybildade Pro Föreningen. Initiativtagare var May Phersson.

Den 27 mars 1980 hade den nybildade föreningen sitt konstituerande möte. Föreningens förste ordförande var Anders Nyberg. Sekreterare var May Phersson och kassör Siv Nilsson.

Vid föreningens första årsmöte, 28/2 1981, hade man 56 medlemmar och under det kommande året steg medlemsantalet till dryga 80.

Under det första året tecknade föreningen medlemskap i ABF och Gysinge Intresseförening. Redan från början var föreningen mycket aktiv med kurser och resor. Man hade bl a Matskola, Teatercirkel, Gymnastik och Träslöjd samt en studiecirkel i Ytterhogdals Arbetarekommuns historia från 20 - 30 -talet. Vid årsmötet 28/2 1981 valdes 5 personer till resekommitté och 14 st till festkommitté.

Av övriga hänselser kan nämnas att föreningen redan då engagerade sig i saker som hade till syfte att förbättra villkoren för pensionärer. T ex var det redan under 80-talet föreslaget sparpaket från regeringen som, i verkligheten, skulle innebära försämringar för de människor som hade det allra sämst i samhället. Protester framfördes av PRO. PRO Ytterhogdal samverkar fortsatt med ABF J/H.

Antecknat av Solveig Haugen

Källor till ovanstående text: Protokoll och Verksamhetsberättelser från PRO Ytterhogdal 1980-1982