Förening Hangvar-Hall

Stockholmsresa

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Stockholmresan vi gjorde 2019

Tidigt, tidigt tisdagen den 2:a juli samlades vi 31 st vid Källunge Bygdegård för att åka på vår årliga sommarresa med Anderssons Buss.
Vi fick bekanta oss med den nya båten "Visborg" som är den senaste i Destination Gotlands flotta. Lite ovant var det och svårt att hitta men efter några resor har man väl vant sig.
Vi stannade på vägen för lunch på Vegabaren i Haninge, och fortsatte sedan till leksaksmuseet Bergrummet på Skeppsholmen dit museet har flyttat från Södermalm november 2017. 40 tusen leksaker har man samlat, bilar, båtar dockor m.m. Kungens röda trampbil hade man fått låna. Dockor från 1400 talet och mycket, mycket mera. Verkar som barnen var mera rädda om sin leksaker förr i tiden.
Vi fortsatte mot Skandic Hotell i Kungens Kurva där vi skulle övernatta. Det var väldiga bilköer hela vägen dit och vi var nog överens om att vi har det bra hemma som slipper dessa köer. Kvällen var ledig för fria aktiviteter.
Efter frukost åkte vi mot stan för att ta ångbåten till Mariehamn. 3 ,5 timmes resa medan kaptenen berättade om sevärdheter som vi åkte förbi. Han var bekant med Gotland också.
Onsdag åkte vi till Oxelösund och det hemliga femörefortet, ett museum över det kalla kriget. Den som är intresserad kan googla på femörefortet, där finns mycket intressant att läsa.
Efter lunch på Hamn krogen åkte vi till Sjöfartsmuseet i Oxelösund där vi blev väldigt väl mottagna Det var mycket intressant med gamla båtar och dykarutrustning . En dykarhjälm väger 25 kg och skorna 9,8 kg styck så det var nog inget lätt jobb. Vår guide berättade mycket om gamla båtar och rederier.
Sen var det dags att åka hem och man ska ha gott om tid för trafiken gick i snigelfart igen men vi kom fram i tid till båten. De flesta slängde sig i sin vilstol för att pusta ut efter några intensiva men intressanta och roliga dagar.
Väl hemma tackade vi vår duktiga chaufför Kjelle för att han körde så lungt o fint.
Det är skönt att vara hemma igen.
Kyllikki Nilsson