Distrikt Gotland

Krishantering

Distriktet har i dag ingen krisansvarig som kan informerar om vad föreningarna kan göra för att informera medlemarna vikten av kristänkande .

Krishantering i distriktet och i föreningarna kan dock göras enlig nedan

Broschyren ”om Krisen eller Kriget kommer” skickades ut 2018 till 4,8 milj. Svenska hushåll.

Men Sverige saknar i dagsläget beredskapslager för sjukvårdsmaterial, läke-medel, drivmedel, fältkök mm. Beredskapslager för krissituationer saknas helt.

I dagsläget är det ingen som har det övergripande ansvaret. Den nybildade myndigheten MSB, (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) har till-satt en utredning, om det skall byggas upp beredskapslager som vi hade före 90-talet då alla sådana skrotades. Allt skulle bort, alla fältkök försvann när de flesta av alla militära regementen lades ner, på Gotland finns idag 2 fältkök som tillhör hemvärnet. Ett fältkök med utbildad personal i varje större samhälle kunde lösa den akuta matfrågan vid ett längre strömavbrott till samhällsordningen började fungera.

Men från utredning till verklighet är det oftast flera år.

På Gotland är vi många pensionärer i förhållandetill folkmängden, vi är en sårbar grupp som dessutom är lågprioriterad vid en större kris. Med Corona pandemin färskt minne då alla pensionärer blev satta i karantän.

Därför är det av största vikt att vi är förberedda och har en god hemberedskap och kunskap om hur vi skall agera och varför vi bör ha en krislåda och tillgång till vatten om vi drabbas av ett längre el-avbrott.

Vi har alla ett egenansvar som innebär att vi skall klara oss i sju (7) dygn.

Detta säger jag inte för att skrämma upp, utan för att ge insikt och väcka intresset för att kunna klara sig om en längre kris skulle drabba oss.

Alla föreningsordföranden har fått ett kompendium som innebär att det kan startas upp studiecirklar om krishantering i samtliga PRO föreningar på Gotland.

Aktivera föreningarnas studieorganisatörer, detta är något att satsa på som verkligen är av stor betydelse.

Tema hemberedskap Pdf, 73.7 kB.