Förening Askim

Årsberättelse 2023

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Årsberättelse PRO Askim verksamhetsåret 2023

Medlemmar:

Föreningen hade 31/12 2023 145 medlemmar. Vi har som i stort alla PRO-föreningar tappat medlemmar. Under året har därför initierat olika insatser som påbörjats och kommer att genomföras 2024. Att bli fler aktiva är en del av lösningen; Kaffelotteri för att öka närvaron, smspåminnelse inför månadsträffar, riktade insatser i Stenas fastigheter är färdigplanerade och kommer att genomföras. Information på Askims mötesplats har senarelagts på grund av skador på fastigheten.

Styrgrupp/organisation

Under året har föreningen letts av en styrgrupp. Gruppen har bestått av Eva-Karin Eriksson, Kerstin Tobiasson, Göran Tobiasson, Eva Wemme och Lars Skoglund. Eva-Karin har varit kassör. Lars Skoglund och Eva-Karin tecknar föreningen.

En grupp bestående av Kerstin Tobiasson, Göran Tobiasson, Eva-Karin och Leif Eriksson, Eva Wemme med hjälp av Anders Bäck har tagit det praktiska ansvaret för våra månadsmöten

Föreningsutveckling har varit ett uppdrag för Viking Slottner och Lars Skoglund

Revisorer: Ulf Nilsson och Viking Slottner

Valberedning Viking Slottner och Leif Eriksson

Verksamheten:

Andra Tisdagen i månaden kl 11.00 har månadsträffar genomförts på solarvsplan 38 under perioden januari till maj, samt augusti till december.
10/3 var vi tillsammans med övriga föreningar i Sydvästra Göteborg arrangör för klädbyte på La bamba Frölunda Kulturhus
Torgmöte 18/10 genomfördes tillsammans med Sydvästra Föreningarna
Promenadgruppen har lite beroende på väderlek promenerat oftast Tisdagar
Gåfotboll startades tillsammans med Askim IK under hösten
Hållbarhetscirkel dels under våren med omstart i oktober nu i samverkan med andra PRO-föreningar
Matlaget har träffats 28 gånger under året

Repensenttion
Viking Slottner och Lars Skoglund sitter i distriktsstyrelsen och innehar där ansvar inom Studier, Hållbarhet, värva och IT.
Viking Slottner har också uppdrag i Riks medlemsraketen
Viking Slottner, ersättare i delregionla nämnden pensionärer
Viking Slottner , Teamsgruppen äldre, samverkan regionala sjukvårdsfrågor
Kerstin Tobiasson och CG Haglund är medlemmar i distriktets Hållbarhetskommitté
Leif Eriksson ingår i Distriktets resekommitté
Föreneningen har på distriktets års och Höstmöten representerats av Göran och Kerstin Tobiasson

Lokaler
Under året tillsammans med SPF, Askims Vänkrets, Hembygdsförening slitet med frågan om föreningslokal. En lösning kan vara på väg under 2024.

Slutord
Ett utvecklande år med många goda insatser från många. Vår nya styrform har inte varit helt oproblematisk men pekar samtidigt på möjligheter framåt. Tack alla medlemmar för året nu blir vi än bättre

Askim 2024-01-01

Eva- Karin Eriksson, Kerstin Tobiasson