Distrikt Göteborg

Aktiviteter i föreningarna

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

Femtioårsjubileum PRO Torslanda-Björlanda

Torslanda Torslanda PRO-förening firade femtio år i Amhults kyrka på Tjugondag Knut.
De åttio anmälda PRO-medlemmarna välkomnades med dricka då de anlände till Amhults kyrka.

Därefter satt de vid flera långbord på kyrktorget där det serverades festfat från ICA Maxi med kallskuret, grönsaker och frukt tillsammans med potatissallad. Senare serverades kaffe och tårtor från Almondy.

Ordförande Jan Grönkvist hälsade alla välkomna.

– Föreningen hette Torslanda pensionärsförening från början. Den 29 januari 1974 var det fyra herrar som bildade Torslanda PRO. De började med tio medlemmar och medlemsavgiften låg på 10 kronor.

Sedan dess har föreningen ökat till runt 300 medlemmar och har många olika intressanta aktiviteter.

Ordförande tackade Helena Dahlgren för att föreningen får fortsätta ett år till att ha sina möten på Vingen.

– Det är jag som får tacka, svarade Helena. Det är så roligt att höra er skratta.

Lilla Bandet från Dalsland underhöll under kvällen.

Det var både sång av Ulrika Claesson och spel på keyboard av Johan Pettersen. Både sång och allsång blandades med roliga anekdoter.

Lilla Bandet som ofta sjunger på äldreboenden och på bussresor har tidigare träffat Torslanda PRO.

– Vi spelar bredd musik för vuxna, berättade Johan.

Efter mat och dryck blev det dans till den medryckande musiken.

Kvällen var lyckad och uppskattad och de tacksamma pensionärerna ville gärna upprepa festen om ett år när föreningen fyller 51 år.

Pia Magnusson

.....................................................................................................................................................................

Kulturhuset Vingen