Förening Söderala-Marma

Vår historia

Glad Påsk

Tulpaner

Föreningen bildades 30 maj 1950 och hette från början Marmaverkens Pensionärsförening. I mitten av 50-talet fanns det ca 100 st medlemmar

Efter ett förslag från Josef Wigren, beslutades år 1965 att ändra namnet till nuvarande PRO Söderala-Marma. Medlemsantalet är för närvarande ca 200 Föreningen ingår i Pensionärernas riksorganisation och Söderhamns samorganisation och är politiskt obunden.
Föreniningen bildades på valborgsmässoafton 1950 under namnet Marmaverkens pensionärsförening. 15 personer anslöt sig som meddlemmar vid första mötet med Knut Karlsson, Skale som ordförande, Johan Johansson, Marmaskogen kassör och Jonas Wallstedt sekreterare.
I början och under många år hade föreningen egna musikanter och sångare under ledning av Isak Damström. Numera är det inte så många musikförmågor men en mycket aktiv sångkör finns kvar.