Samorganisation Sandviken

Publicerad:

PRO Vetarna 2023

De 7 föreningarna tävlade om att vara bäst i kommunen

PRO Vertarnas lag består av 3 tävlande och 1 lagledare från varje förening inom Samorg. Järbo, Kungsgården, Sandviken, Storviksbygden, Årsunda Åshammar och Österfärnebo.

Tävlingsledare: Carl-Erik Thörngren, Gunilla Vestlund och Margareta Stenberg
Bisittare: Conny Bergsman

Tävlingsfrågorna var av väldigt varierande med frågor inom olika områden med 3 delfrågor.
Fråga 1. Vår oroliga planet
a) Det finns många vulkaner ute i världen. En av dom här tre ligger i Mexico. Vilken?
1. Chimborazo
2. Popocatépeti
3. Cotopaxi
b) Det var nyligen flera stora jordbävningar i Turkiet på gränsen till Syrien. Men var var den största jordbävningen man uppmätt med Ricterskalan?
1. Jordbävningen i Chile 1960
2. Jordbävningen vid Tohoku i Japan 2011
3. Jordbävningen vid Kamchatka 1952
c) Lägsta uppmätta temperatur med officiella mätinstrument 1,5-2 meter ovan marken är -89,2 grader Celsius. Var i världen uppmättes den temperaturen?
1. Ust Stjtugor i Ryssland
2. Ojmjakon i Sibirien
3. Vostok-stationen på Antarktis
Sedan följde frågor inom områden som
Fråga 2. Året var 1947
Fråga 3. Maträtter
Fråga 4. Byggnader
Fråga 5. Sagoväsen
Fråga 6. Religion
Fråga 7. Författare till ett knippe böcker - som var en klassiker redan på "våran" skoltid
Fråga 8. Ministrar och lite EU
Fråga 9. Smyckestenar
Fråga 10. Rymden
Fråga 11. Sport
Fråga 12. Glasbruk
Frågorna och svaren kommer inte att avslöjas här men kan dyka upp i någon tipsrunda framöver.

Under c:a 2 timmar fick deltagaran de 12 frågorna och fick 2 minuters betänketid. När svaren från en fråga var inlämnade fick publiken (c:a 65 personer) chansen att svara på frågan, medans den rättades av domarna och redovisades. Efter den 12:e frågan stod det klart att Åshammar tog hem segern och får tävla vidare den 19 april mot Hofors och Forsbacka för att se om man kan ta sig vidare inom regionen mot ytterligare segrar.
En kort fikapaus var också insprängt i programmet.

Vinnande lag blev Åshammar med tävlingsdeltagarna Bengt-Åke Lindblom, Birgitta Ekman och Rolf Granström med lagledare Yngve Andersson

Lag

Poäng

Placering