Förening Kungsgården

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Resa med våra medlemmar som fyllt 80 eller mer

Till Gysinge där PRO Kungsgården bjöd på resan och lunchen på Orangeriet.

Från ett regnigt Kungsgården gick färden till Storvik och vidare till Sandviken innan resan gick vidare till Gysinge Herrgård och Orangeriet.
Ordförande hälsade alla resenärer välkommen och informerade om dagens program. Väl framme fick vi ta plats i ett konferensrum så vi fick vara lite för oss själva under lunchen. Det enda vi visste när vi bokade var att det skulle antingen serveras Fisk eller Kött (menyn skulle bestämmas samma vecka) så de som beställt kött blev något förvånad när köttet blev kyckling med sås och potatis, fisken var flundrarullader med potatismos och en god sås. Men jag tror ingen var besviken för det var mycket mat som smakade väldigt gott. Till maten fanns även ett salladsbord att plocka från.
När maten var avklarad serverades kaffe med bulle. Under fikat firades även 3 jubilarer som i nära anslutning fyllt eller fyller 80 år, Monica Sjöberg, Marianne Berglund och Elfi Bergman. Pelle Svensson, tidigare rektor på PRO Folkhögskola i Gysinge, var inbjuden för att berätta historiken kring Gysinge Herrgård från tidigt 1600 tal fram tills Jula köpte hela området av PRO. Pro Folkhögskola har fortfarande viss verksamhet kvar men i något mindre omfattning. De som ville fick även följa med på en liten promenad upp till Herrgården där Pelle berättad historien om den "nybyggda" som stod klar på 1800 talet och var den den "gamla" fanns innan den revs.
Under hemresan informerade vår ordförande Lars Josefsson lite om kommande program, där det bl.a. blir Båttur med Emma, Sill och Surströmming, Friluftsdag och Höstfest. Mer om detta finns i vår aktivitetskallender.

Foto Rolf Trogen: Lämnar ett regnigt Kungsgården

Foto Rolf Trogen: En busslast glada resenärer.

Foto Rolf Trogen: Här ska maten intas

Foto Rolf Trogen: Till bords

Foto Rolf Trogen: Köttet som var en kyckling

Foto Rolf Trogen: De 3 jubilarerna