Förening Kungsgården

Publicerad:

Brev till medlemmar

Nu är påsken till ända.
Jag hoppas verkligen att ni har haft det bra denna annorlunda påsk! Det har varit svårt att inte träffa nära och kära och fira tillsammans, men mitt i detta har jag sett många fina prov på nya sätt att umgås.

2020-04-21 Det har handlat om promenader på avstånd från varandra, vackert uppdukade måltider som har avnjutits digitalt med släkt och vänner. Och självklart har vi ringt långa telefonsamtal till varandra!

Ingen vet hur länge vi äldre ska undvika nära kontakter. Min förhoppning är att det inte ska dröja alltför länge innan vi kan umgås normalt igen. Om vi följer myndigheternas rekommendationer, så kan vi se till att den här tiden blir kortare. I PRO har vi lagt mycket energi på att påminna medlemmar och andra äldre om detta.

I PRO pågår det intressepolitiska arbetet för fullt. Vi arbetar aktivt med att påtala kommunernas ansvar för äldreomsorgen, oavsett utförare. Smittan måste stoppas, personalen måste ges god utbildning och ha bra och säkra rutiner och tillräckligt med skyddsutrustning i sitt arbete. Äldrevårdens personal ska prioriteras när det gäller provtagning för covid-19. Dessa krav har jag ställt tillsammans med alla 26 distriktsordförandena i PRO, och framöver planerar vi att återuppta samarbetet med Kommunal för en bättre äldreomsorg. PRO:s ledamöter i KPR (Kommunala Pensionärsråden) får noga följa utvecklingen i sina respektive kommuner och påverka de lokala politikerna.

Jag vill också uppmana PRO:s ledamöter i KPR att ta reda på hur det ser ut för äldre som behöver hjälp med att handla, hämta ut mediciner från apotek osv. Det är inte acceptabelt att som i Stockholm behöva betala nästan 500 kronor i månaden för att få den hjälpen via hemtjänsten.

Covid-19 drabbar oss nu under våren, jag vill inte tänka på om vi hade drabbats av detta i höstas med mörker, regn, kyla och stormar. Nu är det som väl är en annan årstid, när det är ljusare och varmare.

”En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar…”

Christina Tallberg,
ordförande PRO

PENSIONÄRERNAS RIKSORGANISATION

Slussplan 9, 3 tr.

Box 3274, 103 65 Stockholm

www.pro.se Länk till annan webbplats.

www.facebook.com/pro.riks Länk till annan webbplats.

https://twitter.com/PRO_SVERIGE Länk till annan webbplats.

Text: Rolf