Förening Hudiksvall

Friskvård

Personer framför träd

Glädjestunder via motion

Under hösten har PRO medlemmarna upplevt många glädjestunder genom att delta i olika aktiviteter. PRO föreningen delade ut motionskort den 10 augusti och så fort medlemmarna deltagit i någon form av promenad, stavgång, cykling, boule eller annan fysisk aktivitet har deltagarna fyllt i en ruta på kortet. Efter 10 aktiviteter delade kassören ut en skraplott till många medlemmar. När alla 50 rutorna är ifyllda får medlemmarna ett presentkort på 100 kr.

Först att nå fullt kort var Sonja Åkerström och kassören passade på att uppvakta henne i onsdags när hon och boulespelarna hade glöggpaus. Sonja fortsätter nu med ett nytt kort och hoppas att hon når fram till en lott innan jul. ”Jag vet inte hur jag skulle klara min ensamhet och mitt behov av att röra mig om inte jag hade PROs aktiviteter att delta i” säger Sonja.

Innan jul kommer många lotter att ha delats ut och säkert ett tiotal presentkort meddelade kassören. Maj-Britt Norlander, PRO Hudiksvall

PRO på promenadorientering i stadsmiljö
Under tre onsdagar genomförde PRO föreningen stadsorientering som en ny utomhusaktivitet. Rolf Krohn som är en erfaren och kunnig orienterare hade lagt upp olika banor för varje onsdag runt hyreshus och grönområden på Öster. Rolf och Christina Westman gav först alla en lektion i kartläsning och sedan gick deltagarna med ett visst mellanrum runt slingan från två håll. Orienterarna följde den nästan två kilometer långa banan i rask takt och alla fann de utsatta kontrollerna. Vissa kontroller kunde dock vara kluriga att hitta när t ex trädet som angavs att kontrollen stod vid hade sågats ner sedan kartan trycktes.

Christina Westman får frågor från Lennart Andersson.

Sune Molarin, Gull-Maj Persson och Sonja Åkerström vid en av kontrollerna