Förening Valbo
PRO Valbos sång- och musikgrupp med dryga dussinet medlemmar underhöll de boende på Furugårdens äldreboende tisdagen den 4 juni. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Valbo betalade hyra i toner

Med junisolen strålande utanför Furugårdens fönstren gjorde PRO Valbos sång- och musikgrupp en inbetalning av hyran tisdagen den 4 juni.

Föreningen har nämligen en överenskommelse med äldreboendet om att underhålla de boende ett par gånger per år för att få hålla till på Furugården. Och på tisdagen var det alltså dags för en delbetalning.
- Vi brukar träna här på tisdagskvällarna, berättade Olle Olofsson för publiken om sång- och musikgruppen. Han är frontnamn för gruppen och tillika PRO Valbos ordförande.
Med modernt språkbruk är utbytet av tjänster en win-win situation för båda parter. PRO Valbo får tillgång till lokaler och Furugården kan räkna med ett par underhållande timmar för sina boende.
Tisdagens publik var dock inte så talrik som vanligt. En miss i kommunikationerna hade gjort att budet om att det var dags för en timma levande sång och musik i cafeterian inte nått fullt ut till avdelningarna. Men med sena ankomster klättrade ändå publikantalet upp mot 25 personer.
Dessa bjöds på ett knippa evergreens gjorda av namn som Lasse Dahlqvist, Dan Andersson och Sven-Ingvars. Musikgrenen av gruppen, Janne Jansson på gitarr och Vincent Westman på dragspel, framförde även några stycken instrumentalt.
Att sånggruppen stakade sig i dansen på Brännö brygga var inget som störde publiken som gav tummen upp när Olle Olofsson avrundade på slutet.

Text: Ulf Lindman