Förening Valbo
PRO Valbos sånggrupp bjöd på sju gamla evergreens samtidigt som publiken fick svara på frågor om sångerna. "Musikquizz" på modern svenska. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Sommarträff med musikresa

Nästan 80 medlemmar kom till Furugården fredagen den 17 maj när PRO Valbo satte punkt inför sommaruppehållet med en musikalisk resa.

Utanför fönstren gassade solen från en klarblå himmel, och temperaturen nådde högsommarvärme. Något ordföranden Olle Olofsson noterade när han välkomnade till vårens sista träff.
Föreningens sånggrupp intog sedan scenen. Ledare för den är Olle Olofsson som alltså fick skifta mellan rollerna och hade en hektisk träff.
Sånggruppen framförde sju gamla örhängen, och utöver att njuta av musiken skulle publiken svara på två frågor med anknytning till sången.
- En musikquizz som vi säger på svenska, skämtade Olle Olofsson, quizzförfattaren.
Frågorna var kluriga. Så till exempel frågades inte efter upphovsmannen när kören sjöng "En glad calypso om våren" - att det är Olle Adolphson visste nog en stor andel av publiken.
Istället skulle man svara på från vilken ö i Karibien musikstilen calypso kommer från, och namnge den mest kände calypsosångaren. De som fick båda rätt hade svarat Trinidad och Harry Belafonte.
Sånggruppens framträdande avslutades med en extra lång applåd innan det blev fika, kaffe och smörgås, och en stunds samvaro. Det följdes av information, bland annat om resor, promenader och annat som sker under sommaren - sommaruppehållet handlar bara om träffarna.
Informationen följdes av att Olle Olofsson lottade ut t-shirts till några av quizzdeltagarna. De fick välja mellan röda eller blå tröjor, alla - förstås - med texten "PRO Valbo"".
Träffen avslutades sedan traditionsenligt med lottdragning innan Olle Olofsson satte punkt och berättade att nästa träff blir den 20 september och då ska höstens mode visas.

Text: Ulf Lindman