Förening Valbo
De sex mannekängerna - Rune Norén, Margareta Wallinder, Olle Jonsson, Gull-Marie Åberg, Bosse Skoog och Inger Norén - hade sammanlagt 36 ombyten under modevisningen där Carin Carlström var konferencier. Foto: Agneta Laritz

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Rusning när PRO Valbo visade vårmodet

Trots att snön hängde i luften och det kändes långt till våren var det rusning till Furugårdens café fredagen den 19 april när PRO Valbo visade årets vårmode.

Drygt 120 personer kom, så många att Rune Norén i föreningens köksgrupp i all hast fick bege sig ut för att komplettera med mer bröd till fikat.
När alla kommit på plats var det Hans Nilvander, PRO Valbos sekreterare, som välkomnade istället för ordföranden Olle Olofsson som var på resande fot.
Föreningen har en mångårig tradition med modevisningar både höst och vår så publiken och de sex medlemmar som visade kläderna visste vad som väntade.
För mannekängerna är modevisningen lite av en pärs, eftersom de har inte mindre än sex ombyten per person.
Modevisningen är i samarbete med tre butiker på Köpis; Cassels, Cubus och Dressman. De tre kvinnliga mannekängerna visade kläder från Cassels och Cubus med deras manliga kamrater även visade kläder från Dressman vars inriktning är mot herrkläder.
Dagens konferencier var Carin Carlström som bland mycket annat kunde konstatera att linnekläder är något som kommer stort i årets vårmode.
Dagen handlade dock inte bara om mode utan det var även information om kommande begivenheter. Så berättade Håkan Öberg om Årsundaruschen Spel & Dansstämma under pingsthelgen den 17-19 maj.
På programmet stod givetvis även fika i form av kaffe och smörgås, där anstormningen gjorde att även mer kaffe måste bryggas. En annan stående punkt på programmet är den avslutande lotteridragningen - hela fem lottringar hade sålts den här träffen.

Text: Ulf Lindman