Förening Valbo
Kön ringlade lång när PRO Valbo inledde verksamheten efter sommaruppehållet med en sillsexa på Furugården. Foto: Agneta Laritz

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Många kom till sillsexan

75 kom när PRO Valbo fredagen den 18 augusti hade första samlingen efter sommaruppehållet, i form av en sillsexa på Furuviksgården.

Sillsexan ersatte den traditionella surströmmingskalaset som föreningen ordnat i många år. Men inte i fjol, eftersom det inte då gick att uppbringa någon surströmming så festen måste ställas in och bristen på strömming är fortsatt stor i år.
Föreningen vågade därför inte satsa på något surströmmingskalas i år, istället fick det bli en sillsexa lite påpassligt efter surströmmingspremiären den 17 augusti.
Istället för den jästa delikatessen var det sill i alla dess former som serverades; matjesill, senapssill, inlagd sill, skärgårdssill och Brantevikssill. Till sillen bjöds alla tilltugg som krävs, kokt potatis, gräddfil, ost, hårt och mjukt bröd.
Sillsexan var populär och inte minst matjesillen försvann i rasande takt - så stor att köksgruppens Rune Norén måste göra en snabb räd ut för att inhandla mer.
Kaffe med kaka satte sedan punkt för eftermiddagens förtäring.

Text: Ulf Lindman