Förening Valbo
20 av deltagarna i PRO Valbos cirkel "Valbo, nutid, dåtid och framtid" hade våravslutning sista fredagen i april, med fika i Furugårdens café. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Valbos cirkelverksamheten växer

De 22 deltagarna i PRO Valbos cirkel "Valbo, nutid, dåtid och framtid" hade våravslutning sista fredagen i april - ett vårtecken så gott som något.

Dessutom är cirkeln i sig ett tecken på att cirkelverksamheten har äntligen börjat växa till sig efter stiltjen under pandemiåren.
- Det var så många som anmälde sig till den här cirkeln att vi delade upp den i tre grupper för att få lagom storlek på grupperna, berättar Margareta Wallinder, cirkeldeltagare och även studieorganisatör i PRO Valbo.
Just cirkelverksamheten och även resorna drabbades hårdast av pandemiåren. Verksamheterna utomhus, typ boule och tipspromenader, gick bra att hålla i gång trots restriktionerna. Även resorna har börjat rulla på när folk inte längre är oroliga för att sätta sig tillsammans med andra.
Men åter till cirkeln om Valbo.
- Mellan grupperna delade vi sedan upp vilka ämnen de skulle titta på, berättar Margareta.
Ämnena var allt från caféer och kiosker i Valbo till ortens industrier. Valbo har till exempel haft 42 livsmedelsbutiker.
- Och caféer fanns det hur gott om som helst, säger Margareta om berättar om översvämningen som ledde till en handfast påminnelse om ett café; massor av gammeldags kapsyler med korktätning flöt upp.
Källmaterialet om Valbo förr, nu och i framtiden kommer från källor som böcker och Valbo hembygdsförenings tidskrift "Utanvessarn".
- Tidskriften är jätteviktig, den har kommit ut sedan 1920-talet. Sedan bidrar förstås vi som är med i cirkeln med vad vi vet, berättar Margareta innan hon och gänget ställer upp sig för gruppbilden före avslutningen med fika i Furugårdens café.

Text: Ulf Lindman