Förening Valbo
Ulf "Krigarn" Kriström berättade om sitt författarskap när PRO Valbo hade årets första träff. Det har under åren blivit så många titlar att böckerna fyller en Ikea-kasse till bredden. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

100 kom till första träffen

Ett 100-tal kom när PRO Valbo hade årets första träff fredagen den 20 januari. Platsen var som vanligt Furugårdens cafeteria, och premiärgäst var Ulf "Krigarn" Kriström.

Inledde gjorde ordföranden Olle Olofsson, som efter att ha välkomnat och berättat att en ny medlem tillkommit lämnade över ordet till Krigarn.
Denne är gävlebo och arbetade bland annat under många år som redigerare på Gefle Dagblad. Utanför tidningsvärlden är han känd för en rad böcker om allt från hockeylegendarer till jubileumsböcker om lokala och mindre lokala idrottsföreningar.
Hans uppdrag hos PRO Valbo var just att berätta om sitt författarskap - det har under åren blivit så många titlar att böckerna fyller en Ikea-kasse till bredden.
Resan som flitig skribent började för Krigarns del redan när han gick i mellanstadiet, och föräldrarna gav honom boken "En miljon för en klackspark" av Nacka Skoglund. Gossen Ulf Kriström blev helt fascinerad av berättelsen om fotbollshjälten och bestämde sig där och då att sådant ville han skriva om.
Krigarn har för övrigt kvar den boken, om än luggsliten och hundörad.
När han var klar med sitt föredrag hade han tagit med åhörarna på en timslång resa i böckernas värld, med många anekdoter. Ta till exempel Hans "Stöveln" Öbergs smeknamn; han fick det för att lantbrukarsonen Hans Öberg som grabb, född 1926, surrade skridskoskären på stövlarna när han skulle ut på isen.
Det största projekt Ulf Kriström gett sig på blev en 400-sidig tegelsten inför Kungliga Tennisklubbens 125-årsjubileum, med titeln "Det var en gång en prins".
Prinsen i titeln blev så småningom kung Gustav V, med smeknamnet V-Gurra. Han var en entusiastisk tennisspelare och såg till att klubben bildades och Kungliga Tennishallen byggdes. Egentligen är klubbens namn Kungl. Lawn Tennis Klubben, förkortat KLTK.
Krigarns senaste bok kom ut strax före jul och handlar om hockeylegendaren och brynäsaren Wille Löfqvist, en gamäng som det finns oräknerliga historier om. En av flera Krigarn berättade var att Willes föräldrar i hans ungdom ville att han skulle lära sig spela trumpet.
Gossen var inte alls intresserad av det, men lärde sig att imitera en polissiren på trumpeten så bra att grannarna tittade ut för att se vad som var på gång.
När Krigarn var klar och än en gång ursäktat för den timslånga egotrippen tog Olle Olofsson över mikrofonen, varefter det blev bland annat rese- och cirkelinformation.
Självklart stod även kaffe med smörgås på programmet, följt av den avslutande lotteridragningen innan Olle Olofsson satte punkt och tackade alla som kommit.

Text: Ulf Lindman