Förening Valbo
Det blev många byten för de fyra modellerna Inger och Rune Norén samt Gull-Marie Åberg och Bo Skoog när PRO Valbo haft höstmodeträff. Foto: Agneta Laritz

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hösten inleddes med mode

PRO Valbos första höstträff anno 2022, torsdagen den 22 september, gick i modets tecken i form av den traditionella höstmodevisningen.

Lokalen var dock inte den traditionella; istället för Furugården var det IOGT-lokalen som gällde eftersom Furugården inte släpper in föreningen på torsdagar.
100-talet medlemmar kom till IOGT-lokalen där möblemanget förstärkts med egna bord och stolar för att kunna bänka alla. Efter att alla välkomnats greppade Birgit Lundberg mikrofonen för berätta om kläderna de fyra modellerna bar.
Modellkvartetten - Rune och Inger Norén samt Gull-Marie Åberg och Bo Skoog - hade mycket att göra med alla byten när kläder utlånade av butiker på Köpis visades.
Efter modevisningen blev det information om allt från resor till cirklar. En punkt som fick ett blandat mottagande var när ordföranden Olle Olofsson berättade att medlemsträffarna flyttas från torsdagar till fredagar.
Skälet är det tidigare nämnda problemet att torsdagar numer inte går att boka på Furugården, däremot går det att komma in fredagar. I det läget har styrelsen valt kompromissen att ha träffarna vanlig tid, klockan 15, men på fredagar. Utbudet av lokaler där ett hundratal personer kan samlas är begränsat i Valbo, och en fördel med Furugården är bland annat att cafeterians kök är stort.
I vanlig ordning blev det förstås även fika, dock inte med smörgås som vanligt utan med vaniljbulle. Detta eftersom IOGT-lokalens relativt trånga kök gjorde det svårt för köksgruppen att fixa ett hundratal mackor.
Sist men inte minst blev det förstås lotteridragningar. En medlemsträff utan lotterier vore lika illa som en utan fika...

Kontanter eller digitalt gick lika bra. Birgitta Olsson tog emot entréavgiften när PRO Valbo hade träff med höstmodevisning. Foto: Agneta Laritz

Text: Ulf Lindman