Förening Valbo
Samling vid pumpen.., eh, tombolan alltså. Många passade på att köpa lotter av Agneta Laritz innan de begav sig ut på tipspromenaden. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Omstart med 40 promenadsugna

Ett 40-tal medlemmar kom när PRO Valbo torsdagen den 12 augusti startade om de populära tipspromenaderna efter juliuppehållet.

Föreningen började med tipspromenaderna i fjol när coronarestriktionerna satte stopp för alla samlingar inomhus, och de blev snabbt omtyckta.
Det var därför ingen tvekan om att de skulle fortsätta i år, och drog i gång i våras med uppehåll i juli. Omstarten förgylldes av en strålande sol, och många passade på att köpa några lotter i tombolan.
Ordföranden Olle Olofsson stod som vanligt bakom tipspromenadens frågor, och hävdade inför promenadstarten att i alla fall någon av frågorna borde alla klara av.
Undertecknad var helt säker på svaret på bara en av de tolv frågorna; att det påhittade djuret skvader har framdelen från en hare och bakdelen från en tjäder. Resten blev det mest gissningar på.
- Om skvadern var den lätta frågan? Kanske det.., sade Olle Olofsson efteråt.
Tipspromenadernas start och mål är vid Vretas, Valbo hembygdsförenings anläggning. Många passade på att efter promenaden slå sig ned vid något av borden på ängen för att avnjuta en stunds samvaro med medhavd fika.
Tanken är att tipspromenaderna ska fortsätta under torsdagarna i augusti. Torsdagen den 2 september väntar sedan fest på Vretas, när PRO Valbo firar 50-årsjubileum.

Text: Ulf Lindman