Förening Valbo
Rune Norén stod vid grillen och försåg hungriga deltagare med grillad korv när PRO Valbo hade höstfinal på sina tipspromenader. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Höstfinalen lockade många

Trots en gråkulen himmel tog många chansen att komma till den höstfinal med korvgrillning som PRO Valbo bjöd in till på Vretas torsdag förmiddag den 1 oktober.

Samlingen var finalen på de tipspromenader föreningen haft sedan i våras, för att på ett säkert sätt kunna träffas under vad som med all sannolikhet kommer att gå till historien som Coronaåret.
När tipslapparna räknas efteråt visade det sig att 69 PRO:are kommit och gått under förmiddagen. Utöver själva promenaden med 12 extremt kluriga frågor - en rejäl utmaning för alla utom ett litet fåtal - bjöds alltså på grillad korv med bröd, och till det vatten eller lättöl. Allt serverat och upplagt för att minimera smittorisken; läs "inget eget kladdande på grejerna här inte".
På programmet stod även en kort allsång samt att en rad priser lottades ut på de inlämnade svaren på tipspromenaden.
Det är för övrigt inte helt säkert att samlingen var avslutningen på tipspromenaderna. Om vädret så tillåter kan det tänkas bli fler, men i så fall går inbjudan ut via SMS.
I våras var tipspromenaderna något nytt för PRO Valbo. Eftersom alla aktiviteter inomhus försvann på grund av Coronapandemin behövdes en utomhusaktivitet där medlemmarna kunde samlas med minsta möjliga smittorisk.
Svaret blev alltså tipspromenaderna som varit varje torsdag med uppehåll under juli. Under hela sommaren rullade dessutom boulen på Åbyvallen - även den utomhus - på som vanligt.
Ett annat nytt grepp i höst är att lättgympan som i vanliga fall ordnas inomhus ersatts av promenadgympa utomhus med start varje onsdag klockan 10 vid Farmekhuset.

Text: Ulf Lindman