Förening Valbo

Anette Lättman och Olle Olofsson gör sig redo att inviga det nya tombolaståndet. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Paradkiosken är på plats!

"Jättefin." "Och så stor!" Kommentarerna vara bara positiva när PRO Valbos nya tombolastånd i Valbo köpcentrum till slut kom på plats, måndag förmiddag den 2 december anno 2019.

Joakim Södergren, Roland Dahlund och Fredrik Hellman kör bort PRO Valbos gamla tombolastånd - enligt uppgift till ett nytt liv som glasskiosk. Foto: Ulf Lindman

Om tombolastånd skulle betygsättas skulle nybygget få sex stjärnor av fem möjliga; ett arkitektritat praktbygge i vitoljad ek. Bakom bygget står företaget Eurocommercial som äger köpcentrum.
Många av PRO:arna som sköter tombolan var på plats när centrumchefen Anette Lättman överlämnade den nybyggda kiosken till PRO Valbos ordförande Olle Olofsson, som fick nöjet att klippa den röda rosetten och förklara kiosken invigd.
- Det känns underbart, säger Roland Dahlund om nytillskottet; han håller tillsammans med Birgitta Olsson i trådarna till föreningens tombola.
PRO Valbo har haft tombolaståndet i köpcentrum under många år, de senaste året med placering framför Stora Coop. Sedan den gamla kiosken körts bort - enligt uppgift till ett nytt liv som glasskiosk - sattes nybygget på samma ställe.
Köpcentrum är för övrigt en idealisk hyresvärd för PRO Valbo; utöver att föreningen gratis får disponera ett par kvadratmeter golvyta bekostar Eurocommercial det nya tombolaståndet.
- Räkningen slutade på 66.000 kronor, de satsar verkligen på oss pensionärer, säger Roland.
Kör fram nya kioskenLeverans på gång. Fredrik Hellman och Anette Lättman rullar fram det nya tombolaståndet mot den slutgiltiga placeringen.Skälet till välviljan är att köpcentrum tycker att PRO:arnas tombola tillför Valbo köpcentrum en egen dimension; lite gammeldags torgkänsla mitt i affärsstråket. Och eftersom köpcentrum i stort håller på att rustas upp fick även tombolan en rejäl ansiktslyftning.
- Jag känner mig jättenöjd, säger Anette Lättman om satsningen.
Efter invigningen av tombolaståndet bjöds den samlade skaran av PRO:are på bubbel och snittar, innan Ing Britt Holmblad som första PRO:are bänkade sig i den nya kiosken - invigningen var under hennes pass.
Framför hennes stod samma gamla nötta, mörkgröna tombolatrumma som vanligt, men även den ska rustas.
- Den ska målas svart när vi har tombolan stängd veckorna 52 och 1, berättar Roland.
Vem som köpte de första lotterna i den nya kiosken? Ja, det gjorde undertecknad som lyckades tränga sig in före Roland...

Se även: Valbo köpcentrums instagramfilm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

"Hur känns det?" Ing Britt Holmblad hade första passet bakom tombolatrumman i den nya kiosken. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman