Förening Valbo
Lena Larsson berättade om Bäcks by, "Byn där dörrarna aldrig stängdes".

Lena Larsson berättade om Bäcks by, "Byn där dörrarna aldrig stängdes". Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Bäcks by avslutade

Drygt 80-talet personer kom när PRO Valbo torsdagen den 23 maj hade sista medlemsträffen inför sommarens uppehåll.

Platsen var som vanligt Furugårdens cafeteria, och träffens huvudnummer var att Lena Larsson berättade om Bäcks by - "Byn där dörrarna aldrig stängdes".
Inledde gjorde dock föreningens ordförande Olle Olofsson, för att berätta att Furugårdens cafeteria ska renoveras under sommaren. I vintras ersattes möblerna av nya, nu ska bland annat ett nytt golv läggas in.
Baksidan av upprustningen är att cafeterian - föreningens lokal på träffarna - är tillgänglig igen först den 2 september. Det innebär att den planerade medlemsträffen torsdagen den 22 augusti måste strykas, och surströmmingsfesten tänkt att vara den 30 augusti flyttas till den 13 september.
Lena Larsson tog sedan hand om mikrofonen för att berätta om Bäcks by och visa bilder. Hon växte upp i Bäck och bor där. Avstampet för hennes berättelse var den bok hon och en studiecirkel gjort om byn.
Hennes drygt timslånga föredrag handlade om allt från glada danser till den gruvsamma historien då länsman Ekstedt togs av daga av båtsmännen Svala och Ösare, vilka sedermera avrättades för det.
Fika följde på Lenas föredrag, och i samband med det presenterade sig forskaren Boel Johansson. Hon är nybliven pensionär och försöker ta reda på hur dagens pensionärer upplever sina liv; hur de ser på sin själsliga hälsa. Som ett led i det reser hon runt till pensionärsföreningar för att be de som vill att fylla i en enkät om det.
Efter kaffestunden följde den traditionella lotteridragningen innan Olle Olofsson greppade mikrofonen en sista gång för att önska alla en trevlig sommar.

Text: Ulf Lindman