Förening Gävle-Ettan

Vår historia

Här kan ni läsa om hur allt började för en av PRO:s äldsta föreningar.

Vår historia

Söndagen den 14 april 1944 räknas som den officiella födelsedagen för pensionärsföreningen i Gävle. Vid styrelsemötet denna dag beslutade man att söka om medlemskap i en riksorganisation som hette Sveriges Folkpensionärers Riksförbund (SFR) som hade sitt säte i Göteborg. Men då man ansåg sig ha blivit vilseledda övergick man redan inom en månad, i maj 1944, till en organisation med ett snarlikt namn, Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation. Denna var partipolitiskt obunden och hade sitt säte i Malmö. Denna organisation skulle senare ändra namn till Pensionärernas Riksorganisation (PRO) samt flytta från Malmö till Stockholm. Pensionärsföreningen i Gävle fick så småningom sitt nuvarande namn PRO Gävle-Ettan.

En av våra medlemmar, Lena Uddbäck har sammanställt en historik till vårt 75årsjubiléum 2019.
Här kan du läsa historiken Pdf, 36 kB.