Samorganisation Gävle

Vårsalong 2024

Nu är det stängt för att lämna in bidrag till Vårsalong 2024.

Vårsalong 2024, allmän information

Årets utställning startar lördag 20 april med vernissage och invigning. Vi räknar med att vi får minst lika många utställare som förra året, då var det 48 stycken. Vår utgångspunkt är att alla som lämnar in bidrag skall få med minst ett på utställningen.

Vårsalongen kommer att vara på samma ställe som förra året, ABF Kulturhus, Fängelsemuseet, Hamiltongatan 1-3.

Vernissage lördag den 20 april 11-15.

Utställningen pågår söndag 21 april – fredag 3 maj 12-16.

Alla är välkomna att se utställningen! Ta med dina vänner och bekanta!

Utställare

Du som målar, syr, jobbar med keramik, knypplar, fotar, gör träsniderier mm är välkommen att delta. Är du osäker, ta kontakt med någon av kontaktpersonerna som finns nedan.

Alla medlemmar i PRO i Gävle kan lämna in bidrag. Du behöver inte delta i någon cirkelverksamhet för att vara med. Intresserade är välkomna med max tre alster var.

Hur går det till

Fotografera ditt/dina alster. Det/dessa ska sedan mejlas till projekt.gavlesamorg@pro.se senast den 25 mars 2024. Ett mejl per alster. Följande uppgifter skall finnas med:

Namn (konstnärens)

Kontaktuppgifter, mejladress, telefonnummer PRO förening:

Namn på alstret: ”Sjö vid stugan” tex

Mått på alstret:

Material: Akvarell, olja, knypplat, foto, sömnad osv

Lite om ditt alster: max 200 tecken. Exempel;

Målat med kaffe, jag spillde en droppe först, sen målade jag med det.

Eftersom jag älskar havet har jag sytt en bild med det motivet. Gjordes till mitt barnbarn när hon skulle döpas.

Vad händer efter inskickande av bilder på alstren?

Efter 25 mars kommer styrgruppen att välja ut vilka alster som kommer med på utställningen. Besked om vilket/vilka alster som kommer med mejlas ut till angiven mejladress kring den 8 april. Då kommer även en del andra uppgifter att efterfrågas, se nedan. Svar på det mejlet, senast 11 april.

Den 17 april är det inlämning av uttagna alstren i fysisk form på ABF Kulturhus, Fängelsemuseet, mellan klockan 10-12. Sedan kommer styrgruppen att hänga utställningen.

Fotografering och publiceringar och försäljning av alster

Det kommer att vara tillåtet att fotografera på Vårsalongen, och det är även tillåtet att publicera bilder från utställningen i medier och sociala medier. I och med att alster skickas in ses det som godkännande av foto och publicering.

PRO kommer inte att hantera eventuell försäljning av alster. Om utställare är intresserade att sälja får eventuella kunder ta kontakt direkt med utställaren. Utställarens kontaktuppgifter kommer att finnas i programblad (frivilligt) om man är intresserad av försäljning. Programblad kommer att finnas för utdelning på Vårsalongen.

GDPR*

PRO kommer att publicera personuppgifter, mejladress och/eller telefonnummer i sitt program om inte utställaren bett om att det inte ska ske.

Under tiden arbetet pågår med utställningen kommer ovan nämnda uppgifter att finnas i mejl som skickats till PRO. Efter att utställningen avslutats kommer ett exemplar av programbladet att arkiveras hos PRO enligt fastställda rutiner.

Vill du vara värd på utställningen?

De som ställer ut på Vårsalongen erbjuds att vara värd på utställningen en dag (eller fler om man vill och det behövs). Frågan om värdskap ställs i mejlet som går ut den 8 mars.

Tanken är att man är minst två personer som ”vaktar” tillsammans. Alla som vill vara värdar kommer att få information om vad som förväntas, och det finns back-up-stöd som man kan ringa till om man undrar något.

Sista dagen, nerplock och lite fest

På fredagen den 3 maj kommer utställningen att plockas ner efter stängning klockan 16. Under tiden fram till 17 kan man hämta sina alster och samtidigt vara kvar en stund och ta ett glas bubbel och lite tilltugg och fira en förhoppningsvis lyckosam Vårsalong 2024!

*GDPR, dataskyddsförordning som reglerar hur man får hantera personuppgifter, till exempel telefonnummer och mejladresser.