Distrikt Gävleborg
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Hedesunda tvåa när riksmästerskapet i boule avgjordes.

Helgen 9–10 september samlades PRO:s bästa boulespelare på Gysinge Herrgård för att göra upp om vilket distrikt som vaskat fram det bästa tremannalaget. PRO Kalmar län lyckades bäst och vann före lagen från PRO Gävleborg och PRO Värmland.

Det var gott om mygg i Gysinge när riksmästerskapet i boule avgjordes. Från Gävleborg deltog PRO Hedesunda och man inledde med en klar seger i första omgången. I andra omgången blev det dock förlust men i lördagens tredje och sista omgång blev det vinst. Tre lag var obesegrade så långt. Hedesunda tog sin tredje seger i fjärde omgången och i femte och sista omgången ställdes man mot obesegrade Ankarsrum från Kalmar. Det blev en jämn match som Hedesunda till slut kunde vinna med två poängs marginal. När alla lag spelat fem omgångar var det fem lag som hade fyra segrar och man fick räkna kvotpoäng och där var Ankarsrum bäst med 27 poäng före Hedesunda med 21 poäng och trea blev Hagfors från Värmland med 16 poäng.
I Hedesundas lag ingick Kalle Bergman, Mats Olsson och Margareta Molén. Margareta oprerade ett knä på måndagen men kunde delta med hjälp av krycka.

Resultat Pdf, 76 kB, öppnas i nytt fönster.

boule

Margareta Molén spelade trots nyopererat knä. (Foto Ola Nilsson)

Text: Ralf Ivarsson