Distrikt Gävleborg
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Friskvårdsdag i Söderhamn den 9 maj.

Till årets friskvårdsdag i CFLs lokaler i Söderhamn kom 34 representanter från distriktets föreningar. Maj-Britt Norlander inledde dagen och deltagarna presenterade olika friskvårdsaktiviteter som testats och som planeras. Det blev ett positivt erfarenhetsutbyte inför kommande verksamhet.

Ola Nilsson, friskvårds- och hälsoansvarig hos PRO Riks, inledde informationen med att utifrån PROs Hälsosamprogram är det viktigt för alla föreningar, samorganisationer, distrikt och Riks att ansvara för att stimulera medlemmarna till att på olika sätt förbättra sin hälsa.

Man som pratar

Ola Nilsson, friskvårds- och hälsansvarig hos PRO Riks

Ola visade via powerpointbilder på olika program som finns och kan beställas för friskvårdsarbetet eller för paus och träningsprogram, Livsstilsverktyget, boken Hela Livet, utbildningar som finns digitalt om att vara aktivitetsledare samt om bra mat hela livet. Ola informerade om flera olika aktiviteter som gåfotboll, boxboll, cornboll, cornhole, plogging och mattcurling som nu återkommit. Han tog även upp Rikstävlingarna som kommer framöver i orientering, golf, boule, bowling, mattcurling och PROvetarna och hoppas att intresset är stort i föreningarna. Nu när pandemin är över har körverksamheten och dansen kommit i gång och nästa vår kommer det att bli en särskild satsning på dansdagar i april! Viktigt att uppmärksamma den nationella Friluftsdagen den 27 sept. Ola tipsade om den idékatalog som tagits fram inför planering av ”nya” aktiviteter. Fjolårets satsning på Natur och Friluftsliv, via folkhögskolan i Gysinge hade blivit populär i vissa distrikt och om det finns intresse från medlemmar som vill lära mer och göra en utbildning nära natur och friluftsliv bör kontakt tas med Gysinge. Ola avslutade med att önska ”Lycka till” i friskvårdsarbetet och lovade skicka ut powerpointbilderna.

Olas powerpointbilder Pdf, 4.9 MB, öppnas i nytt fönster.

Efter lunchen blev temat ”Vår okända sjukdom osteoporos”. Monica Sundin, osteoporossköterska i Hudiksvall och ansvarig i Region för osteoporosverksamheten informerade om sitt arbete. Hon har ansvar för patienterna i Hudiksvall och Nordanstig men får ofta rycka in vid sjukdom på andra orter. I det dagliga arbetet prioriteras ”nya” patienter och uppföljningar av DXA röntgenkontrollerna som utförs i Gävle. Monika poängterade vikten av att inte utebli från DXA testet när någon fått tid eftersom köerna är långa och testerna nu görs även på helger. Den vårdkedja som byggdes upp för 8 år sedan mellan sjukhusen och hälsocentralerna har visat sig fånga upp patienter med misstänkt osteoporos. Med insatser i form av tabletter eller sprutor har många fått tillbaka ett starkare skelett och ett bättre liv och naturligtvis har det minskade antalet skador hållit tillbaka sjukvårdskostnaderna. I länet finns för närvarande bara 6 osteoporossköterskor vilket gör att det kan bli väntetider och just nu finns ca 1000 personer på väntelista. Kostnaden för osteoporos är 20 miljarder per år i Sverige.
Monika informerade om att Regionen planerar att framöver komma igång med en Osteoporosskola liknande den som finns för patienter med artros. Det innebär bl a att ge kunskap om sjukdomen, träning, rätt kost samt ett eget ansvar. Arbetet fortsätter nu för att nå ut till allmänheten med kunskap om osteoporos och Monica uppmanade deltagarna att kontakta och bjuda in närmaste osteoporossköterska till PRO möten i höst.

Kvinnlig talare

Monica Sundin osteoporossköterska i Hudiksvall

Maj-Britt meddelade att länets osteoporosförening är vilande fr o m pandemin våren 2020. Riksföreningen har inte avslutat länets verksamhet utan har utsett en ansvarig person hos förbundet fram tills en ny styrelse finns på plats. Det är nu viktigt att intresserade personer kommer samman och bildar styrelse samt grupper på olika orter för att både utveckla träningsformer och gemenskap. I Hudiksvall har det startat en grupp så kontakta gärna Maj-Britt för information.
Konferensdagens kulturinslag bestod av dikten ”Guss fre” av Olle Svensson uppläst av en av kursdeltagarna.
Med jämna mellanrum under dagen hojtade Vanja Öst till och fick med deltagarna i ett kortare jympapass. Som sig bör på en konferens för friskvårdare.
Den utdelade kursutvärderingen visade att dagens programinslag varit intressant och lärorikt framför allt hade deltagarna lärt sig massor om en okänd sjukdom. Avslutningsvis önskade deltagarna att nästa års träff även har ett inslag om t ex hjärtsjukdomar.
Ett stort tack till alla intresserade och aktiva deltagare och lycka till i arbete i föreningarna.

Text: Maj-Britt Norlander