Distrikt Gävleborg
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Ordförandeträff

Ordförandeträff för Gästrikeföreningarna genomfördes i Valhalla Sandviken.

Eftersom distriktets ordförande Anita Walther anmält sig sjuk sent på tisdagkväll fick vice ordförande Ralf Ivarsson leda dagens träff som inleddes med presentation av alla deltagarna.
Först ut var trippelskrapsansvariga Margarets Stenberg som berättade lite om lottförsäljningen. Studierådets Kristina Berg berättade lite om utbildningar och samarbete med ABF. Sylvia Bodin från det nya medlemsrådet pratade om medlemsvärvning där vi kunde konstatera att medlemsantalet i distriktet ökat under de senaste veckorna. Lena Wejander från konsumentrådet pratade lite om E-handel och att man kunde göra prisjämförelser där.

Johan

Johan Sörensson

I verksamhetsplanen för 2021 konstaderades att det finns Kommunala Pensionsärsråd i samtliga kommuner samt att det finns ett Regionalt Pensionsnärsråd i regionen. Det finns sex olika verksamhetsråd och det finns uppgift om personer i de olika arbetsgrupperna. PRO skall bland annat verka för folkbildning, ett liv i hälsa, trygghet och säkerhet, konsumentmakt och pensionärernas ekonomi. Det finns gemensamma anvisningar för all verksamhet inom PRO Gävleborg Det finns tio kommuner och PRO har en samorganisation inom varje kommun utom i Ovanåker där det bara finns en förening.
Det informerades lite om seniorradion i Gävle som man kan lyssna på i hela länet via internet.

Rolf

Rolf Lundin

Efter lunchen kom Johan Sörensson från Region Gävleborg och informerade om hälsovalshandboken och han fick svara på många frågor.
Kommunikationsrådets Rolf Lundin pratade en del om medlemsregistret Harald samt föreningarnas e-post. Ralf Ivarsson visade vad som finns på distriktets hemsida och även på PRO Riks hemsida. Det kom också några förslag om saker som borde vara med på hemsidan.

Text: Ralf Ivarsson