Distrikt Gävleborg
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Telefonmöte PRO Gävleborg

Telefonmöte med PRO Gävleborgs samorganisationer och distriktsstyrelseledamöter 2020-09-09

Ordförande Anita Walther välkomnade och klargjorde struktur för dagens telefonmöte.

Efter upprop av deltagarna följde lite informationer. Ralf Ivarsson som är utsedd till webbredaktör berättade att efter många turer och telefonsamtal har han lyckats få till det så att han har behörighet som webbredaktör och vår kanslist Jana Wimark fått behörighet som medlemsansvarig.

Anita Walther informerade om PRO Riks beslut om dispens för årsmöte och höstmöte.

Maj-Britt Norlander friskvårdrådet berättade att hon skickat ut underlag från Socialstyrelsen till alla föreningar där man ges möjlighet att ansöka om bidrag till projekt ”mot ensamhet”.

Rolf Lundin berättade om kommunikationsrådet och viktigast där är att få igång utbildningar både för webbredaktörer och medlemsansvariga.

Tord Tallmarker berättade att RPR ska ha ett möte med regionen den 24 september.

Sylvia Bodin medlemsrådet planerar utbildningar för kontaktombud under 2021. Lena Wejander ska ha möte med konsumentrådet den 14 september om verksamheten med konsumentfrågor.

Kristina Berg berättade att studierådet har sitt första möte 16 september. Rådet har även stöd av två ombudsmän från ABF. Barbro Berglind kommenterar att det är positivt med alla planerade utbildningar och hoppas att budget för 2021 stämmer med de ambitioner som är planerade i de olika råden.

En sammanfattning från ordförandena i samorganisationerna var att det bedrivs en hel del olika aktiviteter men man efterlyser en sammanställning av vilka restriktioner som gäller för alla föreningar så det blir ”lika för alla”.

Eva-Lis Berglund har deltagit i ordförandekonferens med PRO Riks, Tydligen är det problem med listan över medlemmar som inte betalt avgift, Det är problem med autogiro och vid första påminnelsen angav PRO Riks fel bankgironummer.

Anita Walther sammanfattade mötet med att vi får se hur vi träffs senare i höst.

Text: Ralf Ivarsson