Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd

Lunchsoppa med författarbesök 22 mars 2024

Ett stort antal medlemmar i PRO Korsnäs-Vika, med angränsande föreningar, hade samlats på Hosjögården för att lyssna till Lars Moberg då han berättade om sin bok ”Kungen & Korren".

Vi började med att äta en potatis-och purjolökssoppa som några styrelsemedlemmar ställt i ordning. Därefter började Lars sin berättelse om hur hans bok växt fram.

Efter en grundläggande forskning växte bilden av hans farfar, även kallad Kungen fram. Han föddes 1860 i en liten by utanför Rörbäcksnäs i norra Dalarna. Han var en företagsam man med många idéer och projekt. Ibland hade han framgång, men inte alltid. Han blev far till 11 barn varav en var Lars far.

Lars berättade så levande för oss om sin farfars historia som så småningom landade i Lars egen historia. Hur han utbildade sig till journalist och så småningom blev anställd på SVT. Han blev sedan utrikeskorrespondent och har arbetat i Asien, Latinamerika och USA.

En intressant historia från det verkliga livet förmedlad av en mycket god berättare, vad kan man mer önska. Tack Lars.

Soppan tillagas. Foto: Jörgen Jonsson.

Boken "Kungen & Korren. Foto:Jörgen Jonsson.