Förening Mjälga-Östermalm

PRO Mjälga - Östermalm bildades den 1 mars 1979

damhänder

PRO Mjälga - Östermalm

PRO Mjälga - Östermalm bildades den 1 mars 1979 efter det att föreningen PRO Borlänge delades upp i mindre enheter för att mer effektivt kunna nå ut till alla medlemmar. Föreningen flyttade då in i en större villa på Dalagatan 8. För att maximalt utnyttja denna villa flyttade kommunens anhörigvårdare in på våren 2008. Men deras aktiviteter ökade likaväl som våra. Detta gjorde att vi den 14 september 2010 flyttade in i en kontorslägenhet på 170 kvm vid Sveagatan 15.

PRO "riks" är en ganska gammal förening. Under brinnande krig 1942 bildades Sveriges Folkpensionärers Riksförbund. Så kom rörelsen att heta fram till 1965 då namnet ändrades till Pensionärernas Riksorganisation - PRO.

I Borlänge bildades Sveriges Folkpensionärers Riksförbund 1945 och 1979 delades föreningen upp i flera mindre föreningar.