Förening Skredsvik

Vår historia

Föreningen startades i Hogstorp 1965.

Folkets hus i Hogstorp Foto Bohusläns museum.

Vår förenings 55 åriga historia.

Det första protokollförda mötet för PRO Skredsvik hölls i Hogstorps föreningshus den 19 Juni 1965. Elva personer ,alla från Hogstorp, hade infunnit sig. Mötespresidiet bestod av herr och fru Leveau med Bror som ordförande och fru Alma som sekreterare. Mötet beslöt att bilda en förening ,med namnet Skredsviks Pensionärförening.

Ovanstående foto visar det nu rivna Hogstorps Föreningshus. Foto Bohusläns museum.

Medlemsutveckling. Vid bildandet 1965 hade föreningen 21 medlemmar men två år senare hade medlemsantalet ökat till 42. En jämn ökning kunde sedan märkas fram till år 1988 då antalet passerade 100-strecket. Ökningen fortsatte med c:a 20 nya medlemmar per år och den 1 oktober 2009 kunde föreningen fira sin femhundrade medlem. I december 2012 hade föreningen 584 medlemmar ,vilket är "all time high". Efter det har en minskning skett så att vi de senaste åren pendlat omkring 520 medlemmar.