Förening Forshälla

Foto: Lena B

Vår egna samlingslokal

En fräsch 80-åring - Forshälla Bygdegård 2016

Att äga en egen samlingslokal är ju säkert en dröm för de flesta föreningar. Visst är det en stor förmån i den egna verksamheten att veta var man skall vara och att slippa hyra lokaler. För denna ynnest kommer kostnader för uppvärmning, renhållning, och underhåll av fastigheten som i största utsträckning får ske på ideell basis. Allt har ju som bekant ett pris, men vi är givetvis otroligt stolta över vår egen bygdegård.

Bygdegården är nu ansluten till Forshällas Fibernät 2018

Forshälla PRO-förening har nu moderniserats och blivit anslutna till det lokala fibernätet, som startats upp av Forshälla Fiber ek. förening. Nätet förväntas ge en snabb och stabil uppkoppling för internet, TV och telefoni.

Installation av nytt avloppssystem 2019

Planeringen har slutförts, och klartecken från kommunen har erhållits.
Alla nödvändiga förberedelser är genomgångna, och arbetet har också gjorts. En propp av fett i avloppet orsakade översvämning i källaren. Vid åtgärdandet visade det sig, att de gamla rören var så dåliga, att de måste bytas. Byggnadskommittén har alltså fått bekänna färg!

Byte av vattenpump samt nya toalettstolar 2019

Den mycket gamla och slitna vattenpumpen, som betjänat Bygdegården, har nyligen bytts ut och ersatts av en ny, som vi hoppas skall tjänstgöra minst lika länge som den gamla gjort.

Förbättring av uppvärmningssystemet 2020

Elförbrukningen har varit onödigt hög i många år, så det beslöts att åtgärder krävdes för att minska den. Två takfläktar och två nya mer effektiva värmepumpar installerades. Den befintliga flyttades till hallen. En mindre fläkt för värmetransport till övervåningen tillkom. Termostater inkopplades så, att direkteluppvärmningen bara används, om det skulle uppstå fel på någon värmepump. Köket har fått nya armaturer och i stora salen har lysrören bytts ut mot sådana av LED-typ. Utbytt huvudsäkring ger lägre abonnemangsavgift också. I samma veva ersattes även den uttjänta bildprojektorn, kopiatorn och ljudanläggningen.

Montering av akustikplattor i taket 2021

Denna förbättring av ljudmiljön i lokalen har gjort markant skillnad. Nu undrar medlemmar vad som hänt egentligen, och varför det plötsligt blivit så mycket bättre. Byggnadskommittén ska ha en eloge för detta!

Inköp av ny diskmaskin, spis och kaffekokare samt julgran som inte barrar 2021

Förhoppningsvis ska man nu slippa handdiska, när det inte går att få snurr på maskinen. Sinnesro alltså!

Utvändig målning av bygdegården 2021

Utfört av en anlitad byggfirma.
Nya stolar har inköpts för utbyte av bättre begagnade.
Ny dator och bildskärm också inköpta.

Invändig målning av bygdegården 2022

Av samma firma, som också sänkt scenen, vilket kommer att underlätta dess användning i framtiden.
Installation av ljusanläggning, som delvis donerats av Harry Sax.
Inköp av fyra bord och nya gardinstänger, gardiner, kaffebryggare m.m.

Helrenovering av köket 2024

En välbehövlig ansiktslyftning, utförd av byggfirman vi tidigare anlitat.

Från nyinvigningen

En nymålad och fräsch lokal med lägre scen. Foto: Gunilla H.

Sture Andersson

Sture A. som vägarbetare Foto: Gunilla H.

Sture Andersson

En viktig kugge i maskineriet Foto: Gunilla H.