Förening Tanum

2_18 okt 2021 Lisa

Lisa med sin Nokia i handen Foto och text: Sverre Palm

Vår äldsta medlem Lisa Elisabet Andersson berättade om sin livsresa. Tidiga barnaåren på Massleberg och Vättland samt skolgången i Skee. I hemmet hade man telefon där linjen delades med ytterligare två abonnenter. En signal till A två signaler till B och tre signaler till C. Lisa fick ofta gå telefonbud till grannar som inte hade telefon och bestämde sig som nio åring att telefonist ska jag bli. Hon började öva och fick sitt första jobb på Skee telefonstation ett litet lokalt nät, 25 kr. i månaden. Lisa kom till Telegrafen / Telefonstation i Grebbestad år1950 och arbetade där fram till nedläggningen 1966. Telegrafverket var en stor arbetsgivare i Grebbestad, yrkestitlarna var telefonist, telegrambud, telefonreparatör och linjearbetare. Man var ett 15 tal telefonister som jobbade i tre skift och för besökare fanns fyra telefonhytter att ta emot samtal i. Efter sju år i Trollhättan / Uddevalla så blev det ytterligare sju år som säljare i telebutiken i Strömstad innan pensioneringen.

(Bilden visa Lisa med sin Nokia i handen.

Lisa är född 1929.)