Förening Strömstad

Vår historia

Strömstads PRO bildades 21 juni 1943 och har idag cirka 450 medlemmar

Det var Östen Olofsson, då knappt 30 år och Folke Johansson, som bildade föreningen. Dom var båda engagerade i kommunpolitiska frågor.Östen blev över 90 år och bodde sina sista år på Jägaren. Det första mötet hölls 21 juni 1943 i Myhrmans konditoris klubbrum. 17 medlemmar skrevs in och den förste ordföranden hette Axel Persson. Tidigt diskuterades det mycket om pensionärshem, dålig bostadsstandard och låg pension. Frågor som är aktuella än idag. På 50-talet var det lugnt På 60-talet blev det mer fart när bingon och lotteriet kom. På 70-talet hade PRO sin klubblokal i gamla biblioteket på Karlsgatan och efter 23 år där, flyttade föreningen till Epidemin det som blev Fritidsgården på Fredrikshaldsvägen, då var Gerhard Joihansson ordförande. Under senare år flyttade föreningen till Folkets Hus, där PRO hyr en kontorslokal och även har sina medlemsmöten och fester där. Föreningen har många aktiviteter som Mattcurling under vintern och Boule på sommaren, Det stickas, sys och umgås varje tisdag, datakurser, läsecirkel, vattengympa mm. Föreningen har 23 kontaktombud, som har sina distrikt, dom delar ut program för året,där styrelsen och datum för medlemsmöten finns med. Ditt kontaktombud kan du ta kontakt med om Du har funderingar på något, så får du hjälp.