Förening Smögen

Vår historia

Lotsbänken

ÅRET VAR 1966

På Smögen gick några "gubbar" och hade tråkigt. De var nyblivna pensionärer och hade haft ett meningsfullt arbete. Året var 1966.
Gick dom inte till sjöboden fick dom hjälpa till hemma. Gå och handla gjorde man gärna. Det var ju toppen för alltid träffade man några kompisar.
"Gubbarna" kom överens om att försöka bilda en pensionärsförening för Smögenborna.
Kontakt togs med Bohus-N Älvsborgs pensionärsdistrikt. Dessa var inte sena med att ordna till ett möte. Inbjudan gick ut till ett första möte torsdagen den 12 januari 1967, kl 14.00, i Smögengården.

Till detta första möte infann sig 11 personer. Dessa var Adolf Eliasson, Judit Jansson, Axel Jansson, Frida Johansson, Einar Johansson, Karl V Karlsson, Olof V Larsson, Leopold Rönnblom, Torsten Stenman, Viktor Stenman och Johan Stranne.

Mötet inleddes med att ordföranden i pensionärsdistriktet, A Berggren, Trollhättan, lämnade en redogörelse för pensionärsorganisationens uppbyggnad och dess uppgifter.
Ordföranden i Bohus-Malmöns pensionärsförening, Albin Broberg, redogjorde för hur en förening arbetar. Som mötesordförande fungerade Albin Broberg och som sekreterare Göran Larsson.
Sedan information enligt ovan lämnats om pensionärsorganisationen och sedan de närvarande beretts tillfälle att ställa frågor, tillfrågades om de närvarande ville denna dag bilda en pensionärsförening på Smögen. Frågan besvarades enhälligt med JA. Mötet hade därmed beslutat bilda en pensionärsförening och antecknades samtliga närvarande som medlemmar.
Föreningens namn skulle vara Smögens Pensionärsförening.
Föreningen beslutade att styrelsen skulle bestå av fem ledamöter och två suppleanter.
Medlemsavgiften skulle vara 5 kronor per år. Av dessa gick 2 kronor till riksorganisationen.

Efter mötet visades en film om trafikomläggningen och SVC, avd 31, bjöd på kaffe med dopp.