Förening Bohus-Malmön

Föreningens historia

Honnörsbordet

Från 60-års jubiléet

Den 26 januari 1958 grundades vår förening.

Stenhuggaren Karl Forsberg, 70 år valdes till ordförande.

Det låg i tiden att med gemensamma krafter värna och förbättra pensionärernas villkor.

Året innan gick Svenska folket till val, ett val om ATP pension, det var med minimal marginal reformen gick igenom.

De som bildade PRO Malmön var födda på 1800-talet och hade upplevt strejker, två världkrig och en förödande depression, händelser som hade påverkar deras ekonomi.

Pensionen var knapp. En pensionär fick 1.000:- kr per år 1946. Var man gift fick man 1.600:-. Motsvarande värde 1958 bör ha varit 1.600:-/ år respektive 2.600:-, motsvarande en timlön på mindre är en krona.

Årsavgiften fasställdes till 1 kr. Man hade inte råd att betala hela summan, utan den delades upp med 25 öre per kvartal.

Pensionärsorganisationernas insatser idag kommer att vara till stor betydelse för vår välfärd. Det vi gör i dag kommer morgondagens pensionärer till godo.

Ur ordförandens tal vid Jubileet den 25 januari 2018

PRO första ordföranden