Förening Lysekil

Vår historia

PRO Lysekils historia

Pro Lysekil startade 1 juni 1943.

Till ordförande valdes Oskar Karlsson. Medlemsavgift beslutades till 50 öre per kvartal. Antalet medlemmar var vid starten 25 men ökade med 12 till 37.

1954 hade medlemsantalet stigit till 233 medlemmar.

På 1980-talet var medlemsantalet uppe i över 800. Sedan har det sakta sjunkit ner till dagens drygt 600. En del medlemmar har lämnat till den andra pensionärsorganisationen SPF Gullmaren.

1966 bildades Lysekils-Stångenäs pensionärskrets av Lysekil-Brastad-Brodalen. Sedan tillkom även Skaftö.

Lokalen på Odinsgatan hyrdes i början av 70-talet. Kommun åtog sig då att stå för hyreskostnaden.

1983 firades 40-årsjubileum i Gullmarsskolan. PRO:s dåvarande ordförande Lars Sandberg deltog.

1990 medverkade PRO i sjukhusockupationen i Lysekil.

2013 firade man 70-årsjubileum.

2018 firade man 75-årsjubileum.

För utförligare information kan man åka till Bohusläns museum där alla tidigare protokoll och annan information finns.

Frank Olsson
ordförande

Vid årsmötet den 17 mars 2022 avtackades Frank Olsson av vår nyvalda ordförande Christer Höglind.

Den 2 juni uppvaktade ordförande Christer Höglind vår förr förre ordförande Leif Olsson med anledning av att han fyllt 90 år. De hade en mycket trevlig pratstund.