Förening Lysekil

Hemlig resa

PRO Lysekil på hemlig resa

Den 23 maj var det dags för PRO Lysekils traditionella, hemliga resa.
I år hade resekommittén anlitat Anette Bargel att arrangera en resa till Koster.
Resan startade från Rosvikstorg kl. 07.30 och vi plockade upp resenärer på olika platser. Morgan Sjöberg körde bussen och han förvillade resenärerna genom att ta ett extra varv i Gläborgsrondellen. Efter att resenärerna fått gissa vart vi skulle, presenterades resmålet, Koster. Under turen berättade Anette om sevärdheter i Bohuslän och främst om alla hällristningar som vi har. Eftersom vi var tidigt i Strömstad kunde vi göra en rundtur i staden. Sedan var det dags att gå ombord på båten som skulle ta oss till Koster.

Hembygdsmuseet-Sibirien

Vi steg av i Långagärde. Där mötte flera duktiga guider. Först fick vi en stunds information om Koster och fisket. Från 1500-talet till 1900 förekom många sillperioder som sysselsatte ortsbefolkningen. Även hummerfiske har varit en inkomstkälla. På 1900-talet har det främst varit fiske av makrill och skaldjur. Därefter gick vi in i Sibirien, som tidigare varit ett sillsalteri. Nu har hembygdsförening tagit över byggnaden och skapat ett museum med föremål som speglar livet på ön.

Kostertåget som vi åkte med

Historieinformation i Kosters Kyrka

När museet var avklarad var det dags att sätta oss på Kostertåget som skulle ta oss runt på ön. Förutom tåget hade vi även en golfbil och en cykel till vårt förfogande. Första anhalten var öns kyrka. Kyrkan invigdes 1939 och finansieringen skede genom två kollekter inom stiftet. Tornspiran kröns med kors och krona. Denna typ av tornspira finns bara på fyra kyrkor, de kyrkor som ligger längts ut i de olika väderstrecken. Här fick vi en intressant historieberättelse om Koster. Fram till 1658 hörde Koster till Norge och man betalade skatt till Norge i form av jordbruksprodukter. Det fanns 6 gårdar på Sydön och 1 gård på Nordön. Efter 1658 kom Koster i statens ägo men 1741 friköptes marken. Karl XII tillbringade mycket tid i Strömstad i samband med kriget mot Norge och hade han inte stupat 1718 så hade kanske Strömstad blivit Sveriges huvudstad.
Efter besöket i kyrkan var det åter dags att äntra tåget för vidare transport över ön. Resan slutade i Ekenäs där vi besökte naturrummet som är knutit till Kosterhavets nationalpark. Här visades en film om livet både under och över vattenytan. Här fanns en utställning att titta på. Nu var det dags att få något i magen så vi begav oss till Pensionat Ekenäs där det serverades lax med god sås, grönsaker och potatis. Mätta gick vi till kajen för att invänta båten som skulle ta oss tillbaka till Strömstad. I Strömstad stod Morgan och väntade med bussen. Vi steg på och resan styrde mot Lysekil. Vi körde kustvägen denna gång. I Grebbestad fick vi vänta minst en halvtimme eftersom man höll på att bryta upp asfalten på vägen genom orten. I Fjällbacka stannade vi för ett bussfika, Anette hade bakat. Vädret hade varit soligt under dagen men nu kände vi de första regndropparna. När vi kom till Slottet strax söder om Hamburgsund öppnade sig himlens portar och det regnade så man knappt såg något. Under resan till Lysekil berättade Anette lite om de platser som vi passerade. Vid 19-tiden kom vi tillbaka till Lysekil. Vi tackade Anette för en väl genomförd resa och Morgan för lugn busskörning.