Förening Brastad

Verksamhetsberättelse 2020

Brastads PRO-förenings verksamhetsberättelse 2020

Styrelsen för Brastads Pro lämnar härmed följande verksamhetsberättelse för år 2020.
Verksamheten har i huvudsak bedrivits i Brastads Folkets Hus.
Vid årets början hade föreningen 382 medlemmar och vid dess slut 362 medlemmar. Nytillkomna medlemmar är 9 st.
Antalet avlidna medlemmar under året är 19 st. Utträde har begärts av 7 st. medlemmar. 20 st. medlemmar har lämnat föreningen.

Styrelsen har bestått av:
Ordförande: Sven Forsberg
Vice ordförande: Gun Johansson
Sekreterare: Bo Einarsson
Kassör: Aina Westerberg
Studieorganisatör: Yngve Johansson
Ledamot: Stig Ohlsson
Ledamot: Irene Hasslöf
Ersättare: Inga-Lill Malm

Ersättare: Gerd Olsson
Ersättare: Rolf Nilsson
Ersättare: Hans Danielsson

Revisorer: Kristina Ohlsson, Monica Craas
Revisorsersättare: Kerstin Forsberg
Valberedning: Birgitta Lindbom (sammank.), Lennart Lindbom,
Clas Klasson

Mötesverksamhet.
Styrelsen har haft 5 protokollförda möten, och ett konstituerande.Medlemsmöte har p.g.a. pandemin enbart hållits i jan. månad samt årsmöte 17 februari. Till ordförande för årsmötet valdes distriktsordföranden Ove Göransson, Munkedal.

Studieverksamhet och cirklar.
PRO kören under ledningen av Rolf Matsson har orsakat av pandemin under detta år enbart haft ett framträdande och det är under årsmötet 17 feb.
Bouleverksamheten vilken spelas ute under Göran Sandströms ledning har pågått under hela året och man samlas tisdagar, torsdagar samt söndagar. Där har även varit ett klubbmästerskap. Segrare för damsingel var Yvonne Leandersson, dubbel-spelet vanns av Göran Sandström samt Kenneth Rytterlund. När det gäller herrsingeln vanns den av boulespelets nestor Sterner Hansson, 92 år fyllda. Tävlingsverksamheten i Norra Bohusserien har varit vilande orsakat av pandemin.
Mattcurlingen leds av Stig Ohlsson och man samlar ca. 30 medlemmar. Då mattcurlingen är en innesport avbröts verksamheten brådstörtat den 11 mars på rekommendation av Folkhälsomyndigheten. 15 speldagar hanns med innan det blev avbrutet. Av förklarliga orsaker har det ej blivit några matcher mot kommunens övriga PRO föreningar.
Bokcirkel har letts av Gun Jarnedahl och Rose Marie Salfjord. Avbröts av coronapandemin.
Hantverkscirkel med hardangersömnad och handarbete har letts av Inga Maj Niklasson. Avbröts av coronapandemin.
Gymnastik har letts av Gun Johansson och Maj-Britt Fäldt. Inomhusaktivitet vilken avbröts av coronapandemin.
Styrketräning i idrottshallen är på fredagar med Gullan Björsell. Avbröts av coronapandemin.
Canasta leds av Marianne Johansson. Canastaspelet spelas i B-salen i Folkets Hus, men har under coronanpandemin även spelats en del i den öppna boulestugan.

Resor och samkväm.
Resekommittén:
Irene Hasslöf samt Rigmor Karlsson.
En resa till Vara Konserthus hade planerats under våren men sköts p.g.a pandemin upp till hösten. Då corona läget ej förbättrats avvaktade man med resa till 2021.
” After work vid Oasen” har letts av Aina Westerberg men avbröts av pandemin.
Lotteriförsäljning.
Lotteriförsäljningen leds av Gun Johansson och lotter säljs vid våra motionsdanser men avbröts av pandemin.
Lotter säljs även alltid vid våra medlemsmöten.
Uppvaktningar och representation
75-80 åringar uppvaktas med kort, 85 åringar och äldre får en blomma. PRO representerar vid begravningar av våra medlemmar.

Slutord.
Styrelsen vill framföra ett varmt tack till alla som deltagit under den korta period under 2020 som vi kunnat ha en verksamhet. Ett stort tack till alla medhjälpare i trivselkommittèn som ställer upp på våra möten och fester.
Ett stort tack riktas även till dem som lämnat sina uppdrag.

Vi tackar våra sponsorer ICA Brastad, COOP Brastad, Brastad Bageri samt Lysekilsposten.
Tack också till Lysekils kommun för bidrag till lokaler och verksamheter.
Vi tackar även Emma och Conny för ett gott samarbete och med hjälpen så att den viktiga ljudanläggningen och hörslingan fungerar.

Betr. föreningens ekonomiska ställning hänvisas till resultat- och balansräkning.
………………… ……………….. ………………….
Gun Johansson Bo Einarsson Aina Westerberg
Vice ordförande Sekreterare Kassör

………………… ……………….. …………………...