Förening Brastad

Säsongsavslutning 2019

Säsongsavslutning i mattcurling i Brastad PRO 2019

Året lider mot sitt slut, och så även säsongen för mattcurlinggänget i Brastad PRO.

Sverige har stora framgångar i curling på is, och i Brastad ökar intresset för mattcurling. Det är med glädje PRO-föreningen noterar ökat antal deltagare. Att få de cirka fyra kilo tunga stenarna att glida ett tiotal meter på fibermattor, och även hamna där man önskar, kräver styrka och smidighet så väl som koncentration.

Måndagen den 16 december var det dags för säsongsavslutning och det återkommande klubbmästerskapet. Uppvärmda och förväntansfulla kom tjugosex spelsugna medlemmar för att delta i den prestigefyllda tävlingen.

I Brastad Folkets Hus är det utrymme för bara två mattor. Det är två spelare i varje lag, och eftersom alla möter alla i tävlingen, blev det en lång speldag.

Som vanligt var det hög stämning i lokalen, och det hördes hjärtliga både stärkande och stjälpande kommentarer. Allt för att peppa det egna laget. Trots mycket goda intentioner kan stenarna ta en annan riktning än vad som är tänkt. Och även om ett lag har goda utsikter att vinna en match, kan den sista stenen totalt förändra bilden, och den solklara poängen istället gå till motståndarlaget. Det är lite av tjusningen med mattcurling.

Lagen kämpade på under hela den långa tävlingen, och efter tre och en halv timma var det äntligen dags att fylla på energiförråden med goda hembakade vaniljbullar, drömtårta och pepparkakor till kaffet. Ett stort tack till Birgitta A. och Margareta W. som dukat upp kaffebordet och ställt i ordning för prisutdelning.

Så var det då dags för prisutdelning, där vinnarna fick välja fritt från prisbordet.Segrade gjorde Anita och Claes, följda av Hasse och Leif och på tredje plats kom Jimmy och Rolf. Karin och Solveig fick var sitt tröstpris.
En trivsam tävlingsdag med god gemenskap och viktig social samvaro var till ända.

I och med det stora intresset för mattcurling i Brastad är det kanske dags att börja diskutera med Folkets Husföreningen om möjlighet att montera en vikvägg mellan B och C salarna för att öppna upp och kunna ge plats för ytterligare en curlingmatta.

Till sist en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År till er alla från oss alla i Brastad PRO.

Stig Ohlsson

Lite bilder tagna av Lars Gunnar Andersson.

Segrarna blev Anita Mattsson och Clas Classon.

Andrapristagarna Leif Nolin och Hans Danielsson.

Tredjepristagarna Rolf Nilsson och Jimmie Wahlgren .

Tröstpriset gick till Karin Holm och Solveig Andersson.

Kaffebordet sköttes av Birgitta Andersson och Margaretha Wilhelmsson.