Förening Kungälv

Historien om hur PRO i Kungälv bildades

Denna sammanställning av PRO:s historia har tagit hjälp av en jubileumsskrift som Astrid Larsson sammanställde vid PRO:s 70-årsjubileum år 2015.

PRO i Kungälv bildades den 25 maj 1945 av ett antal resoluta pensionärer. En interimstyrelse bildades med Anders Johansson som ordförande. Vid föreningens första årsmöte den 17 febr. 1946 valdes Arvid Hägg till ny ordförande. Året efter valdes åter en ny ordförande Carl Johansson och han förde föreningens talan i hela 15 år.

Föreningens 10-årsjubileum firades 24 april 1955 på "Stadshotellet" numera Fars Hatt.

1964 inhandlades en fana som man använde vid föreningens 20-årsjubileum som firades på Lökebergs Pensionat där 130 medlemmar deltog.

Under 1960-talet gick föreningen in som medlem i ABF coh studieverksamheten utvecklades.

Kommunen beslutade att bygga ett allaktivitetshus på Kvarnkullen. Detta stod färdigt 1984 och PRO flyttade in och lämnade Kilmansgården där man hållit till sedan 1970-talet.

Kontakt och väntjänsten utveccklades . Ungefär en gång i månaden, höst och vår, ordnades träffar för gemenskap med dem som hade svårt att komma till PRO-träffarna. Ledare för verksamheten var Ester Andersson som efterträddes 1997 av Ruth Andersson som fortfarande håller PRO-Kontakt igång. Sommarcafeét är också något som Ruth ansvarat för i alla år. Trevligt att träffas en gång i veckan då trivselträffarna har sommarledigt.

Sångkören som bildades leddes i många år av Willy Hansson och fortfarande finns en liten kör kvar.

En teatergrupp har också funnits i föreningen, den var som störst 1994 då man spelade en pjäs om Glasblåsarna på glasbruket i Liljedahl i Värmland som senare flyttade ner till Kungälv och Bohus.

Studieverksamheten och friskvården utvecklades under åren och det var många som deltog i olika aktiviteter. Året 2009 deltog 250 medlemmar i olika cirklar.

Det har hänt mycket i Kungälv. Numera finns det motionsdans på Kvarnkullen en gång i veckan och även på Folkets Park under sommarveckorna.

En egen grupp med musikanter har även bildats som övar i Kvarnkullens lokaler och underhåller ibland på våra möten.

Medlemsantalet i Kungälv har under åren som gått vuxit till en förening som idag kan räkna in strax under 900 medlemmar.