Distrikt Bohuslän
Kategorier:
Publicerad:

Friskvårdsdag 19 september

Tisdagen 19 september bjöd Friskvårdskommitten in till en inspirationsdag för föreningarnas friskvårdsansvariga.

Alla hälsades välkomna av Thomas Jägebratt.

16 personer från 7 föreningar samlades för att ta del av gåfotboll, HLR, friskvård för äldre samt linedance.

Först ut var gåfotboll och här ville det sig inte bättre än att den ansvariga råkat bli sjuk, vad göra?. Jo bland deltagarna fanns Roar Bråten från Brastad som ansvarar för deras gåfotboll. Han fick bli föreläsare och skötte det på ett föredömligt sätt. När han pratat om hur det hela går till var det dags för deltagarna att pröva. Oj, det blev match direkt o alla gick in med liv o lust.

Därefter var det dags för Jan Olsson från Räddningstjänsten att prata om HLR.

Han visade hur en hjärtstartare fungerar och gick igenom hur man gör kompression vid hjärtstopp och vad göra när någon t.ex satt i halsen.

Det var en givande dragning och han slog ett slag för HLR.nu där man kan ta del av filmer o instruktioner. Rädda hjärtat.se var också något han rekommenderade att ladda ner samt även 112 appen.

Håkan Trygg från Ellös pratade om friskvård för äldre. En mycket humoristisk och givande föreläsning. Han menade på att det gäller att skapa rörelseglädje och att man ska peppa varandra.

Kost – träning- återhämtning hör ihop för ett gott välbefinnande.

Kost; Varför äter du? Det var en fråga han ställde oss, svaren var av varierande slag. Vi äter i regel för lite proteiner menade han. Ät 1 gr/kg kroppsvikt/dygn och vid 5 tillfällen. Här blev det mycket diskussioner.

Träning; kroppen är lat o smart menade han på. Den bästa träningen är den som blir av och bör innehålla belastning. Stavgång är en av de bästa träningsformerna men för att ge måste den utföras rätt. UTBILDA i hur man går!!!

Återhämtning; är en mycket viktig del av träningen.

Därefter var det dags för lunch.

Så var det dags för det sista inslaget nämligen linedance och här drillades vi av Elisabeth Lindpil. För att undvika paltkoma så hamnade vi på golvet där hon visade och vi fick testa. Det gick lite bättre för damerna än för herrarna!!!

Oj vad den timmen gick fort.

Friskvårdskommitten tackar alla föreläsare och deltagare för en trevlig och inspirerande dag.

Text: Friksvårdskommitén Distriktet Bohuslän