Distrikt Bohuslän
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO-vetarna 2021

Detta coronaår blev det distriktsfinal direkt

Med kort varsel från Riksorganisationen fick distrikten info i början på juni 2021 om att årets PRO-Vetartävling skulle bli av med Regionfinaler den 21 oktober 2021. Förra årets tävling blev ju inställd p.g.a. pandemin!

PRO Bohuslän beslöt att genomföra en ”final” direkt med ett lag per förening (utan supportrar) för att begränsa antalet deltagande lag (personer) p.g.a. pandemins restriktioner.

Nio föreningar hade anmält lag till matchen som leddes av matchfunktionärerna Åke Nygren, Ove Göransson, Sverre Palm och Berth Classon. Tolv ämnen med a- och b-fråga i varje ämne. Två poäng per ämne således maxpoäng 24 poäng!

Deltagande PRO-föreningar: Forshälla, Lindome, Lysekil, Morlanda, Munkedal, Mölnlycke, Skogslyckan, Stenungsund och Tanum.

Finalmatchen avklarades den 6 sep i Munkedals Folkpark där PRO Munkedal var värd gm Ove Göransson m.fl. som på ett förtjänstfullt sätt hade ordnat med lokalitet, fika mm.

Vill du testa dina egna kunskaper kan du läsa frågorna längst ner på sidan

Spännande match blev det med Forshälla och Lindome båda på 18 poäng i ledning efter 12 ämnen. Utslagsfråga fick tillgripas för att kora en distriktsmästare tillika PRO Bohusläns representant i Regionfinalen!

Utslagsfrågan var: vilka är Sveriges 10 största sjöar i storleksordning! Forshälla prickade in 6 rätt ett mer än Lindome således mycket jämt!

Representanterna för PRO Forshälla var Lagledaren Lennart Andersson och Tävlande: Rune Backman, Karl-Erik Karlsson och Knut Johansson.

Vi gratulerar PRO Forshälla till segern och önskar dem lycka till i Regionfinalen som kommer att arrangeras av PRO Södra Älvsborg.

Text: Åke Nygren