Distrikt Bohuslän
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Ge alla chansen att ta ett digitalt kliv

Efter en vår med social distansering mår en stor andel av Sveriges äldre inte bra. Även om de särskilda restriktionerna för 70-plussare är borta så har alla inte kunnat besöka sina anhöriga på äldreboenden och fritidsaktiviteter har ställts in. Både den fysiska och psykiska hälsan hos äldre har hamnat i debattens fokus.

För PRO är det viktigt att visa att vi och andra pensionärsorganisationer är en resurs för samhället och våra medlemmar även nu. Och vi gör vårt bästa för att anpassa oss till det nya normala.

I oktober frågade vi våra föreningar om de ställt om sin verksamhet på grund av Corona. Av de drygt 500 föreningar som svarat så hade hela 92 procent anpassat verksamheten på olika sätt. En stor del av aktiviteterna har flyttat ut och för många har digitala möten har blivit vardag.

Innan pandemin levde ungefär en miljon svenskar i digitalt utanförskap, det visar rapporten Svenskarna och internet 2019 Länk till annan webbplats.. Av dem är omkring 746 000 personer över 65 år. Trots att hela samhället – inklusive oss äldre – i år tagit stora digitala kliv, så är det många som ännu inte är med på tåget. Det menar PRO är både ett demokratiskt problem och en faktor som bidrar till ofrivillig ensamhet.

Brist på digital kunskap och rätt teknik gör att alla inte kan ta till sig information som förmedlas digitalt eller använda de e-tjänster som såväl företag som organisationer erbjuder. Även samhällsfunktioner som vårdärenden är i dag ofta digitala.

Inom PRO vet vi mycket väl vad ofrivillig ensamhet kan göra med oss människor. Därför gör vi allt vi kan för att hålla gång vår verksamhet och ha en tät kontakt med medlemmarna.

PRO har sedan 90-talet utbildat en stor mängd medlemmar om internet, datorer och smarta telefoner. Vår erfarenhet är att det fungerar bra när äldre utbildar äldre, men att våra initiativ behöver kompletteras med satsningar från det offentliga. Därför föreslår PRO att:

• Bredbandsutbyggnaden måste omfatta alla. Äldre med ett stort behov av vård och omsorg ska ha möjlighet att använda digitala mötesplatser i sitt hem.

• Äldreomsorgens personal ska ges tid att hjälpa de äldre att använda digitala kanaler för att kunna hålla kontakt med nära och kära.

• Efter Corona bör staten initiera en digital folkbildningskampanj för att fler äldre ska inkluderas i den snabba digitala utvecklingen. Vi i PRO bidrar gärna.

I framtiden kommer det vara självklart för den äldre generationen att använda platta eller smartphone. Men för att nå dagens äldre krävs det omedelbara åtgärder för att sluta den digitala klyftan.

Ove Göransson, distriktsordförande PRO Bohuslän

Christina Tallberg, ordförande PRO