Förening Karlshamn

Historik

Här kan du läsa om PRO Karlshamn

Vår förening bildades 1945 och har ca 300 medlemmar.
Vårt program omfattar cirklar i engelska, handarbetscafé, användning av surfplattor och smartphones, gruppaktiviteter i gymnastik, promenader och boule (inomhus på vintern) och en cykeltur. Våra resor kan du läsa om under fliken"Resor". Vi försöker skapa möjlighet för ett brett program för studiecirklar och gruppaktiviteter.

Historik över PRO Karlshamn 1945 – 2019

År 1945 tog Karlshamns Fackliga Centralorganisation med dåvarande ordföranden Axel Johansson initiativet och tillskrev Sveriges Folkpensionärers Riksorganisation. Den 20 juni kom Riksorganisationens ordförande Karl Pettersson till Karlshamn och höll föredrag. Då bildades Karlshamns Pensionärsförening. Ett femtiotal pensionärer ingick som medlemmar i föreningen. Föreningens första ordföranden hette Emil Sundén.

Det är många medlemmar, som under årens lopp utfört ett uppoffrande och framgångsrikt arbete till föreningens bästa. Men jag nämner bara ordförandena, som är 17 till antalet.

Emil Sundén 1945 - 1947

Oskar Mattsson 1948

Karl Lindqvist 1949 – 1951

Josef Räng 1952 – 1954

A.G. Ohlander 1955 – 1962

Axel Persson 1963 – 1965

Axel Karlsson 1966 – 1971

Josef Nilsson 1972 – 1974

Roland Millqvist 1975 – 1977

Tage Johansson 1978 – 1982

Nils Martinsson 1983 – 1984

Uno Carlsson 1985 – 1991

Bertil Bengtsson 1992 – 1999

Karl-Erik Millqvist 2000 – 2004

Solveig Malmgren 2004 – 2008

Bruno Österberg 2009 – 2019

Bo Rösler 2019 -

År 1948 började den aktiva syföreningen sin verksamhet. Den har under årens lopp kunnat lämna avsevärda bidrag till föreningens ekonomi. Medlemsavgiften var 3 kronor per medlem och år när föreningen startades. Medlemsmötena hölls på Gotemplargården på Hanverkaregatan. Många möten inleddes på den här tiden med ”De gamles sång”

Vid årsmötet 1955 uppstod en schism i föreningen, som slutade med att den dåvarande ordföranden Josef Räng lämnade föreningen och bildade en avdelning av Sveriges Folkpensionärers Riksförbund. Av vår förenings 360 medlemmar var det 170 som följde med Räng till den nya föreningen. Det innebar att endast 190 medlemmar blev kvar i vår PRO-förening. Efter denna splittring blev det en viss stagnation i medlemsanslutningen. Men i slutet av sextiotalet var det över 600 medlemmar. Från 1973 hölls medlemsmötena i Österslättskollans matsal. Men också Folkets Park användes att ha möten i. Föreningens sång- och musikcirklar har välvilligt medverkat och höjt stämningen på väldigt många möten. Under sjuttiotalet ordnade föreningen bussresor till olika delar av vårt land och flera andra länder såsom Danmark, Norge, Ryssland, Österrike, Tyskland och Frankrike. Föreningen ordnade också uppskattade resor till Malmö Stadsteater.

I årsmötesprotokollet kan man läsa att styrelsen bestod av 7 personer och då var inte suppleanterna medräknade. Totalt valdes 42 funktionärer och 6 kommittéer. Det är ungefär som nu för tiden och det var likadant som nu att en del personer hade flera funktioner. Men vi har inte kommittéer på samma sätt som då, även om vi skulle behöva ha det. Det var resekommitté, kulturkommitté, kontakombudskommitté, studiekommitté och programkommitté. Det här med att arbeta i kommittéer är ett sätt att öka gemenskapen mellan medlemmarna. Att skapa gemenskap är ju ett av syftena med pensionärsföreningens verksamhet för att pensionärerna inte ska sitta ensamma hemma och ha tråkigt. Särskilt viktigt är det ju om man blir ensam kvar i familjen. Att vara med i studiecirklar eller deltaga i att leda föreningen ger också gemenskap, stimulans och glädje. Det vill jag verkligen rekommendera. Vänd er till valberedningen Mai Clarin eller studieorganisatören Jan Andersson om ni vill vara med i något. Ni hörde rätt valberedningen består bara av Mai Clarin som behöver all hjälp som hon kan få. Hon är dessutom vår ordinarie ledamot i det kommunal pensionärsrådet.

I aktivitetsrapporter från 1999 kan man läsa att vi hade 30 cirklar igång uppdelat på två terminer. Populärast var ”Vår bygd i gången tid” med 4 cirklar med 14 deltagare i varje. Det känns inte alls som det var länge sedan eftersom jag kände styrelseledamöterna: Bertil och Gertrud Bengtsson, Maj Lööf, Britta Willander, Edith Olsson, Inga Thorman, och Carl Mandelholm. Då hade vi en ganska stor sånggrupp med Nils Johannesson som ledare och Rolf Millqvist, Hans Johansson och Egon Karlsson som musiker.

Medlemsantalet låg på nittiotalet mellan 400 och 500. Nu ligger vi mellan 300 och 400.

Medlemsavgiften var 3 kronor per medlem och år när föreningen startades. Det är svårt att hitta i verksamhetsberättelserna hur stor den sedan har varit, dessutom vet man inte vad som ingår i den. Nu är ju vår medlemsavgift till föreningen 50 kronor per medlem och år. Men den summan är väl ingen medlem som känner igen, för vi betalar åtminstone 260:-. I den summan ingår ju medlemsavgiften till distrikt och riksorganisation.

Med den här genomgången har jag velat visa hur PRO Karlshamn har levat under de gångna 70 åren. Och hoppas att ni vill bidra till god verksamhet och medlemsutveckling i vår förening.

Jag vill tacka medlemmarna, cirkelledarna och styrelsen för det arbete som ni lägger ned på att driva på aktiviteterna i föreningen och få medlemmarna att trivas. Jag vill också tack PRO Blekinge och de andra PRO-föreningarna i samorganisationen för de gåvor som vi fått till det här jubiléet. Dessutom vill jag passa på att tacka ABF, Karlshamns kommun och Sparbanken i Karlshamn för bidrag och ett bra samarbete.

2019-05-07 Bruno Österberg

Här under kan ni se styrelsen 2019 samlad