Samorganisation Sollefteå

År 2019, 2020

2019 Verksamheten för 2019 präglades av en återhållsamhet då motionsdanserna hela året visat negativt resultat. Motionsdanserna är nu avvecklade. Samorganisationens tält har under året varit ute med föreningarnas aktiviteter på marknader och andra samlingar. Tältet har även hyrts ut till andra samorganisationer och då givit en liten intäkt. Trippelskrapets lotter har under de utåtriktade aktiviteterna förstärkt föreningarnas kassor. De utåtriktade aktiviteterna har inverkat positivt på medlemsutvecklingen.

Medlemsantalet var 2019-12-31 ca 1300 vilket var en liten minskning.

PRO vetarna genomfördes av PRO Långsele – Graninge – Helgum som även tog hem segern. En hedersam andraplats tog föreningen i Distriktsmästerskapet.

Kommunmästerskapet i Boule genomfördes även det av Långsele – Graninge – Helgum där Sollefteå – Ed segrade.

Årsmötet genomfördes i Graningebyn den 18 mars och höstmötet genomfördes i Sollefteå på Hullsta gård den 11 november.

Slutord
PRO samorganisation i Sollefteå kommun satsade såväl med pengar som med ett intensivt arbete i föreningarna. Vi kan nu se tillbaka på ett år då vi både synts och hörts på många sätt. Detta har bidragit till en positiv utveckling i samorganisationen och att trenden med minskning av medlemsantalet syns på väg bort. Även om det kostat en hel del pengar så står samorganisationen ekonomiskt stabil. Vår utåtriktade verksamhet har även höjt försäljningen av Trippelskrapet och på så sätt skapat nya ekonomiska resurser till föreningarna.