Förening Trehörningsjö

2018 Bouleinvigning

Äntligen klot i luften i Trehörningsjö.

Tanken på en egen boulebana hade funnits i många år. Nu den 9juni 2018 kunde PRO Trehörningsjö inviga sin nya bouleanläggning med 6 banor, tält och bänkar. Med hjälp av lokala sponsorer kunde bygget finansieras. Av de två första sponsorerna var en som inte ens var PRO medlem och en Schweizare bosatt i Frankrike. Redan där sattes den internationella prägel som sedan har följts upp med fortsatt integrations arbete i bygden.

Tre verkliga eldsjälar avtackades för allt sitt jobb. Olle Fröberg lämnade över blommor och ett stort tack till Jan-Olov Häggkvist, Thore Löfdahl och Ulf Jonsson som tillsammans jobbat ca. 300 timmar med banorna.

Sju ungdomar från Afghanistan och Burundi som bott i Trehörningsjö och trivts i Trehörningsjö flyttades bara några dagar före invigningen till Kramfors. Men dom ville gärna vara med på invigningen vad gör man då, jo man betalar resa och fixar uppehälle så att dom kunde delta i invigningen.

I sitt invigningstal sade Olle Fröberg att föreningen beslutade att göra något positivt för bygden. Målsättningen var att ”att bygga broar” för gamla, unga, och hela bygdens befolkning, liksom invandrare i bygden. Kort sagt ska banorna vara till för alla inte bara PRO:are.

Men vad vore en invigning av boulebanor utan att ta banorna i bruk. Cecilia Nelin präst i Gideå, Trehörningsjö församlingar höll ett kort invigningstal och klippte bandet och förklarade banorna invigda. Först ut att spela var många av sponsorerna som tack vare sitt stöd gjort det möjligt att finansiera anläggningen.

Naturligtvis måste en så fin anläggning ha ett namn. Bland inlämnade namnförslag föll valet på ”Tre-sjö bygdens boulebana”.

Som bouleansvarig i PRO Örnsköldsvik Samorganisation var det en stor glädje för mig att få vara med på invigningen och hälsa ytterligare en förening till välkommen i boulegänget

Text: Inge Österlund
Foto: Bengt Söderström