Förening Själevad

Vår historia

Brevet från vår ordförande Nils-Erik Forsman december 2020.

Ditt liv har betydelse

Texten: ”Ditt liv har betydelse” stämmer bra i dessa Corona tider, då du ger av dig själv till andra. Det finns ju ingen som DU, som äger din personlighet. DU betyder mer än DU tror, så mycket mer!

NI ÄR INTE BORTGLÖMDA!
Vi har saknat kontakten med våra medlemmar tex, medlemsmöten fester och resor etc. Pandemin har ju fått oss att trampa på bromsen.

Tyvärr p.g.a. Coronan ställer vi in Julfesten på Församlingshemmet i Själevad, med omsorg om oss alla.
Verksamhetsplan och programblad för 2021 kan heller inte planeras p.g.a. nuvarande läge.

Men vi ska se framåt och inte ge upp, utan hoppas att vi snart kan träffas och ha roligt ihopoch med hopp att vi kan starta upp det nya året med Corona fria aktiviteter.

Information kommer att finnas på vår hemsida www.pro.se/sjalevad och på våra anslagstavlor.

Även en gemensam annons tillsammans med övriga PRO föreningar kommer att sättas in i lokaltidningarna om läget i PRO distriktet, håll utkik.

Det är med glädje vi skickar en lott från Pro Trippelskrapet till er, det får bli en tidig Julklapp med chans till en storvinst.

Vi önskar alla en God Jul och en fin avslutning på året och ett Gott nytt År.

Vi från styrelsen i Själevad skickar med ”Corona fria kramar”

Hör gärna av er till mej, Nils-Erik Forsman tel. 070-384 09 80 eller till någon annan i styrelsen.

**************************************************************

OM FÖRENINGEN

Föreningens målsättning är;
- att bedriva verksamhet som stimulerar till studier och andra kulturella verksamheter,
- att anordna möten och sammankomster med informativa och trivsamma program.
Om du har synpunkter på vårt arbete, positivt eller negativt, eller om du har förslag på andra aktiviteter, hör av dej till någon av oss.

**************************************************************

Historik

Föreningen bildades den 6 december 1949. Tyvärr saknas protokoll från de 12 första åren. Ordförande från 1961 var en herre med namnet J A Nordin, sekreterarens namn var Albert Westin, kassör var Gustav Norberg och studieorganisatör var J P Torvén, som synes bestod hela styrelsen av idel herrar.

Det dröjde ändå till 1981, alltså hela 32 år, innan det blev en kvinnlig ordförande och hon hette Annie Gidmark.

Under 1960-talet är "andlig spis och underhållning" vanligt mötesinslag med präster och pastorer från olika församlingar.

1 januari 1963 övergick man från kvartalsmöten till månadsmöten och 1968 flyttades mötena till Själevadsgården.

1 januari 1966 beslöts om medlemsskap i ABF.

År 1971 fick vi en egen kör under ledning av Axel Larsson.

På 80- och 90-talet arrangerades resor till Georgien, Norge, London och Finland.

Pensionärsgymnastiken började 1972 och seniordansen startade 1989. Ledare var Sixten Andersson.

1961 var medlemsavgiften 2 kronor och 10 öre.