Förening Själevad

Studiecirklar

Yoga kurs
Det blir en kurs på fem träffar i Yoga med start den 12 mars kl 13.30, i Mysstugan Själevad. Det är en ledare från Friskis och Svettis som ger lektioner i skonsam stol yoga. Den tisdag när det är medlemsmöte är Yogan inställd. Ingen utrustning behövs, utan ta ledig klädsel.
För vidare informaion ring Ingrid Östman 070-346 23 48

Bokcirkeln startar med filmbesök
De är nio deltagare i cirkeln och de träffas varje jämn vecka på fredagar i Mysstugan klockan 10.00. Det är Ingrid Östman som är kontaktperson.

Digitala klyftan
ABF i Västernorrland har fått projektmedel från Socialstyrelsen för att genomföra aktiviteter för ofrivilligt ensamma äldre (62+) i Örnsköldsviks kommun. Samtliga aktiviteter i projektet är kostnadsfria.
Utbildning surfplattor och dator
Kursen pågår under en halvdag och vi koncentrerar oss på att lära oss/skapa och använda mailen samt hur man enkelt kopplar upp sig mot internet. Vi lär oss även att använda Zoom där du interaktivt kan prata med dina barn och barnbarn digitalt. Delta i kurser samt se på föreläsningar. Under utbildningen går vi igenom det du behöver veta för att kunna delta i vårt digitala samhälle.
För att gå denna cirkel förväntas du ha vissa förkunskaper som att kunna surfa på nätet, och läsa mail. Du kan ta med egen surfplatta, dator eller mobiltelefon. Men det finns även att låna på plats om så behövs. Tillsammans med ledarna Per Håkansson och Jim Edlund kommer ni gå igenom några mycket användbara funktioner som till exempel Swish, 1177, MobiltBank-ID, Parkster, samt sociala medier och videosamtal.
Minnesträning
Precis som att det är viktigt att din kropp behöver motion, behöver även din hjärna tränas. Detta är en rolig cirkel som innefattar olika strategier för att kunna komma ihåg saker och ting i vardagen. Vi kommer att gå igenom flera olika alternativ, för att underlätta för er. Med detta kan ni på ett kul och intressant sätt få en guide till hur du kan få ett ännu bättre minne!
Övriga cirklar
Lena Sjölander-Gren är ansvarig för övriga studiecirklar och ring henne om ni har önskemål om ett ämne som vi kan göra en studiecirkel av.
Ring Lena Sjölander-Gren, 070-333 84 46